Bij dit spelletje maak je nieuwe woorden van de letters van een gegeven woord. Iedere letter mag maar één keer gebruikt worden, maar in het volgende woord is die letter weer beschikbaar. Als kerstboom je gegeven woord is, mag stek wel, maar streek niet, want in kerstboom zit maar één e.
Je mag natuurlijk puzzelen met elk lang woord dat je leuk vindt!
Vroeger gingen ik en mijn broers om de beurt één keer per jaar bij onze oude buurvrouw eten. Ze was alleen en genoot van ons gezelschap en wij van alle onverdeelde aandacht. Na het eten deden we altijd een spelletje en dit was een van mijn favorieten: wie maakt in de gegeven tijd zoveel mogelijk woorden van de letters van het lange woord.
Puzzelen met letters
Met jonge kinderen is het leuk om gewoon samen een lijst te maken. Je maakt er dan geen wedstrijd van en de tijd is ongelimiteerd. Het kan helpen om de letterdoos* erbij te nemen. Leg samen eerst het lange woord. Daarna ga je schuiven en ontdekken. Woordje gelegd? Lees het hardop voor en beslis of het een 'echt' woord is. Ken je de betekenis? Bespreek die eventueel met je kind. De echte woorden schrijven jullie op; aan niet bestaande woorden kun je soms één letter veranderen en dan is het ineens wel een echt woord ;-)
Met oudere kinderen kun je eventueel wel een tijdslimiet stellen (neem bijvoorbeeld twee minuten) en je kunt punten geven voor ieder gevonden woord. Spreek samen af hoe je de puntentelling doet. Waardeer je lange woorden extra? Maak dan een lijst je met wat je kunt verdienen voor woorden van twee, drie, vier, vijf letters.
Voor kinderen die net beginnen met lezen en schrijven, lijkt dit soms net toveren.. Schrift heeft iets ‘magisch’. Vreemde figuurtjes op papier komen tot ‘leven’. Dat je die 26 letters van het alfabet kunt gebruiken om honderdduizenden woorden en ontelbaar veel zinnen mee te schrijven, is natuurlijk ook een klein wonder. Beseffen dat het echt zo werkt.. dat duurt soms even.
Bij het spelen is het handig om de alfabetnamen van de letters te gebruiken. Dit kan voor alle kinderen, maar doe dit zeker bij kinderen vanaf groep 5. Je weet namelijk (vooral van de e en de o) nog niet hoe ze klinken in het woord dat je gaat maken. In bot hoor je de 'oh-klank' en in boter hoor je de 'o-klank' bij dezelfde letter! Maar ook de b kan ineens anders klinken als hij op een andere plek in een woord staat (bot en rob). Daarom vinden we het belangrijk om onderscheid te maken tussen een letter (wat je ziet) en een klank (wat je hoort). Je kan dus zeggen: "Ik heb een o gebruikt (alfabetnaam) in dit woordje. Maar ik hoor/zeg de 'oh'-klank." Meer hierover lees je in onze blog "Stop met kinderen te verwarren".
Veel plezier!
Wij vinden het natuurlijk superleuk als je het resultaat met ons wilt delen.
*Je kunt de letterblokjes gebruiken van scrabble, rummikub-woord, of andere spelletjes die je toevallig hebt.