Spellen zonder fouten - Thuis

Als spelling een drama is voor je kind en je graag wil helpen, 

maar wel genoeg hebt van extra oefenen zonder resultaat.

20+ jaar

werken wij zelf met kinderen

600+

kinderen geholpen

15 min

samen oefenen per dag

Als spelling leren niet vanzelf gaat...

Je kind heeft veel moeite met spelling. Als je ziet wat hij of zij schrijft, slaat je de schrik om het hart: komt dit ooit nog wel goed? Kan hij straks wel naar de opleiding die hij graag wil? Kan zij wel meekomen in de maatschappij?
Jij ziet dat je kind niet graag dingen schrijft. Zodra  hij of zij de pen op papier zet, is hij totaal vergeten wat hij ook alweer te zeggen had. En dat terwijl hij net daarvoor nog honderduit zat te vertellen wat hij wilde gaan schrijven.
Je kind oefent zich een slag in de rondte, met jouw aanmoediging en ondersteuning. En bij het oefenen lijkt het ook wel beter te gaan, maar als hij of zij even later wat schrijft, gaat het weer net zo makkelijk fout.
Jij vindt het lastig om te helpen. De regels zoals je kind die moet leren zijn zo anders dan je het zelf geleerd hebt. Soms snap je ze zelf niet eens.
Je merkt dat je kind de regels eigenlijk prima kent. Alleen hij of zij past ze niet toe... De juf denkt dat hij lui is of ongeïnteresseerd. Maar zo ken je je kind helemaal niet.
Jij ziet dat je kind er last van heeft, dat hij er steeds meer van overtuigd raakt dat hij het toch niet kan leren. Zo sprak ik een moeder die zei: "Wij zien een slim kind, dat toevallig niet goed kan spellen. Mijn kind is ervan overtuigd dat hij dom is, maar toevallig wel goed kan rekenen."

Kortom...

Extra oefenen - zeker thuis - wordt ook steeds lastiger: als het oefenen toch geen resultaat geeft, waarom zou je het dan doen? Je kind heeft er steeds minder zin in en jij baalt van het gedoe dat het geeft.

Jullie zijn niet de enige die in dit schuitje zitten. 

Ik spreek regelmatig ouders die aangeven dat hun kind de spelling maar niet onder de knie krijgt. Zijn al die kinderen dan dom of lui of snel afgeleid? Nee, natuurlijk niet. Ze passen simpelweg niet in het keurslijf dat in de meeste spellingmethodes worden gebruikt: goed luisteren naar het woord en dan de juiste regel toepassen.


Voor een deel zijn die regels typische kip-ei regels: ik kan de juiste regel toepassen als ik weet hoe ik het woord schrijf. Ja duh, maar dan heb ik die regel helemaal niet meer nodig.
Denk bijvoorbeeld aan chocola, shovel, sjofel: ze beginnen alle drie met dezelfde klank en toch schrijf ik ze niet hetzelfde. Een regel als: "Ik hoor /sj/, ik schrijf ch" geeft maar in 1 van de drie gevallen het goede antwoord...

Voor een ander deel missen de regels een onderbouwing. Ze beschrijven wel dát er iets gebeurt in een woord, maar niet waarom dat gebeurt. Vooral de mollen/molen, krekel/kikker of klankgroepenwoorden zijn een groot struikelblok. En omdat deze woorden heel veel voorkomen, hebben kinderen echt het idee dat ze er niks van kunnen.

Elk kind kan leren spellen zonder fouten

Toch kan jouw kind het ook, spellen zonder fouten. Maar vooral zonder verwarring en frustratie.
Als je kind niet meer hoeft na te denken of te twijfelen over de spelling, dan komt er ineens een heleboel denkcapaciteit vrij voor de inhoud. Dan kan hij of zij nadenken over wat hij of zij wil schrijven en zo laten zien wat hij of zij in zijn mars heeft.

Wat daarvoor nodig is, is dat je kind een tweetal vaardigheden leert.

Vaardigheden die in de methodes van school niet expliciet aan bod komen:

  • gebruik maken van de spiekbriefjes in je hoofd - ofwel de verzameling woordbeelden die je hebt: woorden waarvan je gewoon weet hoe je ze schrijft. Daardoor kun je steeds meer woorden zonder nadenken in een keer goed opschrijven.
  •  gebruik maken van het systeem in de opbouw van Nederlandse woorden en wat dat doet met de klinkers en medeklinkers. Daardoor hoef je niet meer te twijfelen over de klank en de spelling van woorden.  

En natuurlijk moet je kind zijn of haar waarschuwingsbelletje trainen: dit is een woord waar ik even op moet letten.

Jij kunt je kind hiermee helpen, met mijn ondersteuning

In het programma Spellen zonder fouten leer ik je hoe jij je kind zelf kunt helpen. Jij leert alle inhoudelijke kennis die je kind nodig heeft en ik laat je zien hoe je dat weer met je kind oefent totdat het vanzelf gaat.  

Wat je je kind gaat leren ligt vast in het programma, maar er is heel veel variatie in hoe je dat kunt doen. Jij kent je kind het beste en weet het beste welke manier het beste past. En natuurlijk denk ik daarin mee met jullie. 

Met wat je in het programma leert, kun je je kind niet alleen dit schooljaar helpen, maar ook in de komende jaren. Natuurlijk laat ik je ook zien hoe je dat doet.

Klinkt het interessant, maar weet je niet of het wat voor jullie is?

Zelf je kind helpen met spelling is niet voor iedereen. Ik onderzoek graag samen met jou of het programma Spellen zonder fouten voor jou en je kind een goede oplossing is. Vul daarvoor het Volgende stap formulier in.

Taalkanjer heeft mijn zoon super geholpen!

De benadering is veel speelser waardoor je kind veel beter te motiveren is. En je ontvangt veel materiaal en uitleg om direct aan de slag te kunnen samen met je kind.

Suzanne

Mijn zoon heeft enorme stappen gezet

Hij kwam naar me toe: “We moeten nog wat aan Nederlands doen”. Ik viel bijna van mijn stoel! Wat is dit! Hij wil nooit wat doen en nu weet ie natuurlijk hoe het moet, dus nu vindt hij het wel leuk worden om wat te doen!

En z’n schrijven. Als ik kijk hoe we begonnen: één grote gestreepte rotzooi, je kon niks lezen. Het is allemaal weg! Hij schrijft gewoon. Denkt niet: “Oh hoe moet ik dit schrijven!?” Het komt er gewoon uit. Het is echt bijzonder. Ik ben echt heel blij!

Angelina

Meer dan ik ooit durfde hopen.

Uit ervaring weet ik hoe frustrerend het kan zijn wanneer je kind met een taalprobleem kampt en je geen passende begeleiding of hulp kunt vinden in je directe omgeving.

Jullie werkwijze neemt veel onduidelijkheid weg bij het lezen en spellen van woorden. Jullie gaven altijd heel snel antwoord op mijn vragen, via de mail of op een andere manier. Al met al een zeer goede begeleiding.

Bart is qua spelling met sprongen vooruit gegaan, is een stuk zelfverzekerder geworden en gaat sinds kort naar de Havo. Iets waar ik twee jaar geleden niet eens op durfde hopen.

Gerda

Nicolette

Nog altijd blij dat ik wel de stap heb gemaakt om de reguliere RT te laten voor wat het was.

En dan in een tijdsbestek van augustus tot met februari bijna 3 (!) AVI niveaus te stijgen én natuurlijk de frustratie eruit te halen!! Eeuwig dankbaar dat ik bij jullie terecht ben gekomen en nu, ondertussen op de middelbare school, gaat het supergoed. Heeft heel vaak haar extra tijd ivm dyslexie niet eens nodig. En Engels is haar favoriete vak met de hoogste cijfers 😜.

Ik ben ervan overtuigd dat ieder kind kan leren spellen zonder fouten!