Klaas komt mijn kamer binnen met een boek van zo’n 7 cm dik!
Ik ken Klaas goed. We werken al sinds groep 2 samen. Hij zit nu in groep 5 en heeft moeite met spelling. Het leesprobleem hebben we inmiddels getackeld, zoals je ziet op de foto. Klaas woont op een woonwagenkamp en krijgt daar van allerlei prikkels, maar weinig leesprikkels. Toch is het gelukt om hem aan het lezen te krijgen en ook zijn moeder is nu enthousiast.
Nu komt hij dus binnen met dat heel dikke boek en aan de bladwijzer te zien, heeft hij het bijna uit. De naam van het boek:
Lord of the Rings!
Mijn mond valt open van verbazing. Vol enthousiasme begint hij te vertellen, dat hij gek is op deze verhalen en alle films heeft hij gezien.
Ik zeg: “Maar Klaas, dit is wel een heel moeilijk boek. Ik heb het gelezen toen ik al 24 was.”
“Ach,” zegt Klaas, 9 jaar nu, “Ik was toe aan een uitdaging!”
Je zou hem toch opvreten. Na al ons “gebikkel” om het lezen onder de knie te krijgen, nu dit! Mijn dag kan niet meer stuk! En het leuke is, dat hij nu weer zo veel zelfvertrouwen heeft gekregen, dat hij zegt: “Die spelling gaat me vast ook lukken!” Ik denk het ook, want Klaas is een doorzetter!
Het boek ligt natuurlijk ver boven zijn niveau, maar hij zal en moet het lezen!
Mijn motto:
Pin je niet vast op het leesniveau of op jouw idee van wat goede boeken zijn voor je kind. Zo heb ik ook al eens een zwaar dyslectische jongen gehad die “Het handboek van de soldaat” aan het lezen was (opgedoken uit de boekenkast van zijn opa).
Zijn juf vond dat maar niks en zelfs een beetje raar, maar ik lachte in mijn vuistje en dacht:
“Hij leest!”
Marjolein