Spelspelletjes

Spellen met alfabetletters moet je dagelijks oefenen.

Op school leren kinderen om woorden te verklanken voor ze ze opschrijven. In het allereerste begin van ‘leren lezen en schrijven’ kan dat tijdelijk een nuttige bezigheid zijn. Maar omdat je oren je lang niet altijd kunnen vertellen hoe je een woord moet schrijven, moet je kind ook andere ‘aanvalsplannen’ aangereikt krijgen. Vooral als je merkt dat je kind op school achterop raakt, moet je hard aan de slag met een alternatief.


Je doet dat op het niveau van je kind. Hoe meer variatie je aanbrengt in de spelvorm, hoe leuker het is en blijft. Zorg altijd voor een ‘kopje thee en een koekje’. En betrek al je kinderen erbij op hun eigen niveau of zoek juist een plekje waar je niet afgeleid wordt. Laat dit afhangen van wat past bij jouw kind.

In groep 3

In groep 3 zijn eerst de alfabet-spelletjes  nog aan de beurt. Je kind moet naast de klanknamen van de letters die het op school leert, ook de alfabetnamen van de letters kennen. Misschien kent hij er al een paar. Letters kom je tenslotte overal tegen (letters letters letters)

Bespreek het dan zo:
Bijvoorbeeld bij de m: de letter heet ‘em’ en hij klinkt als mmmm.
of
Bijvoorbeeld bij de o: De letter heet ‘o’, maar soms klinkt hij als oh (in bos). En soms klinkt hij gewoon zoals hij heet: in ‘boter’.

Je kind leert dan het onderscheid tussen klanken en letters.

Spel alle woorden die je kind op school leert ook met alfabetletters. Hij raakt daar dan mee vertrouwd!

In groep 4

Nu kent je kind als het goed is de alfabetnaam van alle letters. Kan hij het alfabet opzeggen? (niet zingen). Kent hij het verschil tussen klinkers en medeklinkers?
Kan hij woorden spellen als boom, boek,huis etc. (dus b-o-o-m en h-u-i-s)

Let op: op school wordt verklanken soms ook spellen genoemd, maar wij bedoelen wat anders!

Nu kun je het volgende spelletje doen:
Spel bv b-o-o-m. Vraag of je kind weet welk woord je gespeld hebt.
Hij mag nu een woord spellen en jij moet raden.
In het begin zal je kind hier heel erg aan moeten wennen. Gebruik dan de letterdoos als ondersteuning. Je kind kan dan de letters pakken die jij noemt en ze op volgorde leggen.
Dan kan hij lezen wat hij gelegd heeft. Probeer toe te werken naar ‘uit het hoofd’. Dus zonder ondersteuning met de letterdoos.

Bedenk dat woorden als huis en boek moeilijker zijn dan boom en vaas. Je hoort namelijk bij het spellen de oe-klank niet. Je kind moet dus gaan ontdekken dat de letters o en  e van b-o-e-k samen staan voor de klank oe.
Begin zonodig met woorden van 3 letters: aap, oom, uil, koe etc…

Hoeveel woorden kunnen jullie zo samen in een minuut spellen ;-).

Het kan leuk zijn om de vorderingen van je kind bij te houden. Misschien kan hij morgen in dezelfde tijd een woord meer spellen. Sommige kinderen kunnen niet zo goed tegen zo’n soort prestatie- of tijdsdruk. In dat geval kan je vast wel een ander manier bedenken om je kind te belonen of stimuleren!

Als je kind hier goed in is, kun je deze variatie proberen:
Spel bv b-o-o-m. De andere speler noemt het woord.
 Zeg nu: ik haal de m weg en zet er een s voor in de plaats.
 Welk woord staat er nu?

Denk eraan dat je de letters steeds bij hun alfabetnaam noemt!

In het begin ondersteun je dit met de letters van de letterdoos (als je kind nog een beginnende lezer is), maar later doe je het zonder letters.
Je kind moet zich dan voorstellen hoe het woord dat jij spelt eruit ziet. In gedachten moet hij een letter vervangen en dan ‘lezen’ wat er staat. Dit helpt enorm bij het ontwikkelen van een stabiel visueel woordbeeld. (Een visueel woordbeeld, wat is dat eigenlijk?)

Natuurlijk wissel je van beurt.

Plaatjes


Om spelspelletjes makkelijker en leuker te maken, hebben we heel veel plaatjes bij elkaar gezocht. Je vindt ze op onze facebookpagina. Je hebt direct toegang tot onze voorraad, als je de pagina even ‘leuk vindt’. Jouw like helpt ons meer mensen te bereiken, dus die stellen we erg op prijs! Je vindt er trouwens ook nog een lijst met spelletjes die je met de plaatjes kunt doen!

groep 5

Nu zijn de woorden met de open en gesloten lettergreep aan de beurt. Die zijn voor heel veel kinderen heel moeilijk.

Op deze site  vind je  informatie in het dit artikel: open lettergreep en dubbelzetter.
Of kijk eens naar dit filmpje:

Regelmatig organiseren wij extra activiteiten om juist bij dit moeilijke onderwerp te helpen!
Wil je zeker weten dat je onze aankondigingen niet mist?
Vraag dan ons e-boek aan en dan ben je de straks eerste die het hoort als we nieuw aanbod hebben!

Vragen? Opmerkingen? Aanvullingen? Laat ze hieronder achter of mail ons op info@taalkanjer.nl en we komen zo snel mogelijk bij je terug 😉

Reactie plaatsen