Oefenen is #^%$#@*&!!
Oefenen is #^%$#@*&!!
13 oktober 2017 

Oefenen is #^%$#@*&!!

Tenminste…. als je niet weet waarvoor je aan het oefenen bent

Oefenen is verschrikkelijk

Mijn kind heeft geen zin in lezen!
• Hij wil echt niet!
• De boeken vliegen bijna letterlijk door de kamer!
• Ik vraag het niet eens meer, want dan is het oorlog!

Misschien herken jij dit?
Het kan ook zijn dat het bij jou nog wel meevalt, wat de echte grote
weerstand betreft. (Gelukkig!)

Maar toch horen we heel vaak van ouders dat ze – met hun kinderen – als een berg opzien tegen extra oefenen.

Wij herkennen dit maar al te goed uit de tijd dat we zelf met onze kinderen moesten oefenen. In de loop van de jaren – ook werkend met onze leerlingen en hun ouders – merkten we dat de INHOUD van wat je oefent natuurlijk heel belangrijk is, maar dat de WEG er naartoe ook zeker aandacht nodig heeft. Want anders kom je soms aan die inhoud helemaal niet eens toe!

Veel kinderen schieten immers bij het minste of geringste in de weerstand.
Het lukt dan niet meer om thuis te oefenen of het kost een hoop gesoebat, gezeur en negativiteit.

Hoe kan dat anders?

Vaak hebben kinderen een hekel aan oefenen.
Maar even vaak doen ze het met plezier. Bijvoorbeeld bij de zwemles, bij de hockey, of als ze willen leren op hun handen staan of fietsen op een eenwieler.

Wat is het verschil?

Je kunt aanvoeren dat zwemmen, hockeyen of op je handen staan leuker is dan lezen. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel kinderen die liever lezen dan voetballen.

Dus daar ligt het niet aan.

Wat dan wel?

Dat zou kunnen komen omdat je kind niet precies weet wat het doel is van de oefening die je gaat doen.

Bij de hockey bijvoorbeeld, kan het doel van een oefening zijn om met jouw team drie keer over te spelen voordat je mag proberen te scoren.

Je kind kan dan meteen zelf weten hoe het gegaan is en of het doel bereikt is. En zelfs als je niet scoort: je hebt de opdracht op de goede manier uitgevoerd, dus je doel is bereikt.

Als je je doel niet kent, weet je ook niet of het goed gegaan is.

En als je dat niet weet, waar vind je dan voldoening?
Want daar gaat het natuurlijk om: een goed gevoel na afloop:

Ik heb mijn doel bereikt!
(en misschien heb ik ook wel wat geleerd :).

Als wat je doet daarbij ook nog leuk, afwisselend of gezellig is, valt oefenen best mee.Altijd met een doel werken!

DUS: eerst een DOEL!

Iedere keer als we gaan oefenen met lezen en spellen!
Zeker zolang de tegenzin en weerstand hoog zijn.
Als het plezier terugkeert, dan is dat alleen al enorme winst. Want het zet alle deuren weer open die tot nu toe potdicht lijken te zitten. Vanaf dat moment wordt het stellen van afgebakende korte-termijn-doelen minder belangrijk. Want je ontdekt waarom lezen en schrijven gewoon leuk en handig zijn.

Wat is jouw doel?

Het ‘hogere’ doel weten we altijd wel te benoemen:
Beter leren lezen/spellen.

Maar dat is ver weg en ongrijpbaar. Want wanneer kan je het ‘beter’?
Wanneer komt dat moment? Wanneer kun je iets vieren?

De lange termijn blijkt een slechte motivator te zijn om vandaag aan de slag te gaan. We doen niet zo gauw dingen om daar over jaren beter van te worden! Net zo goed als we dingen waar we pas op de lange termijn slechter van worden niet zo makkelijk kunnen laten! Als je morgen dood zou vallen van het eten van een chocoladereep, dan zou niemand er meer een eten.

Beloning of dreiging op lange termijn is onvoldoende stimulans om NU iets
te gaan doen/te laten. Zelfs grote kampioenen hebben naast hun droom om ooit aan de Olympische spelen deel te nemen een dichtbij-doel nodig voor iedere training.

Maarten van der Weijden schrijft:

Ik vind de tijdsduur van een doelstelling interessant. Als ik naar mezelf kijk in de sport, dan focuste ik me enorm op een korte termijn doelstelling. Ik wilde maximaal presteren op de volgende training, ik wilde het volgende zwemsetje zo goed mogelijk uitvoeren en ik wilde Marcel Wouda de volgende baan laten zien dat mijn techniek op en top in orde was. Een soort microdoelstellingen, waarbij Marcel en ik alles analyseerden. Ging deze training precies hoe we gehoopt hadden? Wat vinden we van het zwemsetje dat we net gedraaid hebben? En wat vinden we de laatste baan van de zwemtechniek? Voor mij als sporter was het extreem belangrijk om het moment tussen handelen en feedback te minimaliseren.

Lees hier zijn hele artikel over doelen stellen.

Een concreter doel kan al zijn dat je bij de volgende toetsing een AVI-niveau omhoog gegaan bent.
Maar dat is een risicovol doel, want je weet niet zeker of je het haalt en zo niet dan is de teleurstelling groot. Je legt zo ook een druk op presteren die je eigenlijk niet wil.
Het blijkt namelijk dat aandacht voor ‘proberen’ effectiever is dan aandacht voor ‘presteren’

Klein en haalbaar!

Omdat we kort oefenen, maximaal 10 tot 15 minuten per dag, zoeken we doelen die klein en haalbaar zijn.
Wij noemen dat micro-doelen.

Hoe stel je nu zo’n micro-doel dat je in 10 minuten kunt bereiken?

Je wil een doel dat zeker haalbaar is.
Stel dus een doel in de zin van:
– Wat hebben we gedaan?
– Hoeveel hebben we gedaan?
Dat is meetbaar en zeker haalbaar!

Dus:
Je leesdoel kan zijn:
– Dit hoofdstuk uitlezen.
– 3 bladzijdes lezen.
– Deze bladzijde 2 keer lezen.
– Deze woorden in de tekst (kies er een paar) kun je in één keer lezen.

Je spellingdoel kan zijn:
– Van deze 5 woorden weet ik of ze met ei of met ij zijn.
– Ik spel deze 10 woorden met alfabetletters.
– We spelen memory met 10 woorden die ik lastig vind om te spellen.
– Ik ga 10 woorden overschrijven: beneden kijken, naar boven hollen en boven opschrijven.
(Dit is een leuke oefening, omdat je kind er lekker actief bij is EN omdat het uitnodigt om veel beter naar woorden te kijken dan bij een gewone overschrijfoefening.)

Zet jouw kind zijn hakken in het zand, zodra jij over lezen en schrijven begint? Bedenk dan samen met je kind een micro-doel: zeker weten haalbaar in 10 minuten.

Laat je kind na afloop zelf bepalen of het doel gehaald is. Je kunt daar een gesprekje over voeren: wat ging goed, wat zou een volgende keer anders / beter kunnen?

Wil je eens met heel ander materiaal oefenen?
Download hier ons “Wat je eigenlijk niet mocht weten, maar wat je stiekem toch weet”-kwartet:

Met het aanvragen van het kwartet geef je ons toestemming
om gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacyverklaring.
Omdat wij je absoluut niet willen spammen,
kun je je op ieder moment weer afmelden!

Reactie plaatsen