Leren spellen doe je met je handen
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 juni 2014 

Leren spellen doe je met je handen

Deze week was ik met T. aan het werk. T. staat nog aan de basis van het leren spellen. Ik had hem de vorige keer een werkblad mee naar huis gegeven om samen met zijn moeder te oefenen. Daarop stond ook een spelletje om van het ene woord een ander te maken. In eerste instantie door de klinker of klinkers in het midden te vervangen.

Om je een idee te geven:
laag         ->    leeg         ->    lieg        ->    lag
Op het werkblad staat steeds een woord waarin de klinkers vervangen moeten worden. Daarachter steeds dezelfde medeklinkers, met in het midden een ruimte voor een andere klinker.

laagl…gl…gl…g
boorb…rb…rb…r

T. vond dit behoorlijk lastig. Hij wist meestal wel één ander woord, soms wel twee, maar eigenlijk kwam hij nooit tot vier, laat staan meer. Hij vond het dus ook geen leuke oefening en zat te draaien op zijn stoel. De boodschap die hij uitstraalde: leren spellen is saai!
Thuis ging het precies hetzelfde. Zijn moeder wist niet hoe ze dit met hem moest aanpakken. Want ze wil niet voorzeggen. Bovendien komt zij zelf niet uit Nederland en is haar woordenschat nog niet zo groot.

Vandaag ga ik samen met hem en en zijn moeder aan de slag om dit op te lossen.

Ik pak de letterdoos erbij en ook de klinkerkaart. Google op de computer (tablet kan natuurlijk ook) stand-by om plaatjes of woordbetekenissen op te zoeken.

Vervang de klinkers in een woord
Vervolgens leggen we de begin- en eindletter neer en kijken we welke klinkers hier tussen kunnen passen.
Als T. een woord legt, bespreken we wat het betekent. Eventueel zoeken we het op op de computer. Soms betekent het niets, maar vaak vinden we toch een goede betekenis.

Zo is hij heel enthousiast bezig. Niet alleen met zijn hoofd, maar ook met zijn handen. Niet alleen op papier, maar ook op de computer. Als hij een goed woord vindt, wil hij het ook opschrijven. Zijn lijstje groeit en groeit en het blad wordt te klein op alles op te schrijven.
Je ziet direct dat hij het leuk vindt: zijn aandacht blijft er beter bij en hij vindt steeds meer woorden.

Op een gegeven moment gaat hij niet alleen de middelste letters vervangen, maar ook de laatste en de eerste. Zo maakt hij uit zichzelf een sprongetje naar een volgend niveau: van het ene woord in een aantal stappen het volgende woord maken.

spiegel
Reacties hieronder zijn welkom!

Reactie plaatsen