Ben jij het soort ouder dat met de armen over elkaar gaat zitten toekijken als je kind op school worstelt met taal en spelling?
Nee toch?
In ons vorige bericht vertelden we je al welke essentiële informatie je kind moet krijgen om niet in verwarring te raken. We gaan in dit bericht verder in op hoe je zelf met je kind aan de slag kunt gaan.
Is jouw kind ook zo’n taaltobber waarvan eigenlijk niemand verwachtte dat hij/zij zo zou vastlopen?
Onze eigen taaltobbers waren dat wel. Ze waren slim, helemaal klaar voor groep 3, volgens de kleuterjuf… Er leek dus geen vuiltje aan de lucht.
En toch ging het fout.
Onze Chris snapte niets van al die klanken. In het begin ging het nog wel, maar hoe meer klanken erbij kwamen, hoe lastiger het werd. Toen hij ook nog sommige klanken met verschillende letters moest gaan schrijven, was hij totaal de weg kwijt.
Uit frustratie ging hij zich op school heel vreemd gedragen.
Thuis herkenden wij dat helemaal niet. We wilden hem dus niet laten testen (op autisme zoals de juf dacht), maar we zijn op zoek gegaan naar een manier om hem te helpen.
In eerste instantie ging ik met de methode van school aan de slag. We oefenden heel hard, maar het ging eigenlijk niet vooruit. Dat zorgde nog eens voor een extra portie frustratie (en niet alleen bij Chris, maar ook bij ons als ouders). Bijna waren we ermee opgehouden.
Gelukkig voor hem kwamen we toen een andere methode tegen. Daarmee kon ik hem de zekerheid en de duidelijkheid bieden die hij op school niet kreeg.
Dat ging niet van de ene op de andere dag en ik kon het ook niet alleen. In het begin kreeg ik telefonische begeleiding van een Remedial Teacher die in deze manier van werken gespecialiseerd is. Op basis van haar aanwijzingen oefende ik iedere dag even thuis met Chris.
De resultaten waren spectaculair. In drie maanden is Chris van niets naar AVI2 gegaan. Ineens zat hij op school niet meer in het extra hulpgroepje, maar kon hij gewoon met de klas meedoen.
Met dit resultaat was het dagelijks oefenen opeens geen opgave meer.
Waarom is iedere dag oefenen zo belangrijk?
Heb jij wel eens geprobeerd om een bepaalde routine aan te leren? Of nog moeilijker: om iets af te leren? Hoe vaak schieten we bij iets wat we min of meer automatisch doen niet ‘in de oude vertrouwde manier’. Je moet eens weten hoe vaak ik – rijdend in onze nieuwe automaat – nog in het luchtledige gegraaid heb op zoek naar de versnellingspook :-). We hebben hem nu 4,5 jaar en nog……. (ik hoop altijd dat niemand het ziet..)
Tip 2
Als je dus met je kind aan het werk wilt met taal en spelling, moet je dat
– met grote regelmaat doen – plan iedere dag 10 minuten in!
– Je moet hier van te voren goede afspraken over maken. Luisten naar de ideeën van je kind hierover.
– Je moet ook bedenken hoe je je hier samen aan gaat houden.
– Misschien moet je ook bepaalde weerstanden bij je kind overwinnen (of bij jezelf!)
(Hier kan het artikel van Marlou je wellicht bij helpen: Hoe motiveer je je kind?)
Hoe weet je zeker dat je vooruitgang boekt en dat je kind dat ook zo ervaart?
(Hoe maakt je het oefenen voor je kind aantrekkelijk)
Daar komen we op terug in het volgende bericht.