Is jouw kind een taaltobber? En betekent dat tot in lengte van dagen onzekerheid en frustratie?
Altijd twijfel en hard werken bij het schrijven van een brief, verslag of een scriptie? (en later een sollicitatiebrief)?
Als ouder leg je je daar niet zomaar bij neer. Wat doe jij om je kind te helpen?
Oefen je extra met wat hij of zij van school meekrijgt?
Probeer je op je eigen manier wel eens extra uitleg te geven als je kind iets niet snapt?
Dat is super!
Je voelt je heel betrokken bij hoe het met je kind op school gaat.
Natuurlijk wil je hem of haar vooruit helpen!
Want je ziet de frustratie… of het verdriet.. of de wanhoop…
Voor jou als ouder kan dat leiden tot gevoelens van machteloosheid. De sfeer in je gezin kan er behoorlijk onder leiden.
Je doet dus al een heleboel. Maar…..
Heeft je extra hulp tot nu toe het gewenste effect gehad?
Misschien weet je niet precies welke hulp je het beste kunt geven?
Toch ben je op de goede weg!
Want vaak is thuis oefenen de enige manier om je kind de basis te geven die hij of zij nodig heeft.
Alleen… je moet dan wel weten wat je precies moet doen.
Want wat ik merkte, toen ik met mijn dochter in groep 5 ging oefenen, was dat ik de belangrijkste stappen oversloeg.
Wist ik veel!?!?
Zij miste essentiële informatie die ze op school niet kreeg en die ik haar ook niet bood/kon bieden.. gewoon omdat ik niet wist dat ik dat moest doen.
Ik geef een voorbeeld:
Ze schreef – met Vaderdag – “Een kesje vor papa”
Wat ze bedoelde was natuurlijk: “Een kusje voor papa”
In het woord ‘kusje’ hoorde ze twee keer dezelfde uh-klank. Logisch dat ze daarvoor twee keer dezelfde letter koos.
Ze had ook ‘kusju’ kunnen schrijven, maar blijkbaar had ze net ontdekt dat de e soms klinkt als uh. Eigenlijk klinkt hij 8 van de 10 keer als uh, wist je dat?
Maar wat mijn dochter niet wist, is dat een klank niet hetzelfde is als een letter!
Ze leerde op school de letters aanduiden met een klanknaam (alfabetnamen waren zelfs taboe!) en daardoor vervaagde voor haar het onderscheid..
Eerste belangrijke stap:
Leer je kind het verschil tussen klanken en letters!
Wij zijn er van overtuigd dat ieder kind het verschil kan begrijpen tussen een klank en een letter. En dat je ze daar het beste direct vanaf het begin vertrouwd mee kunt maken.
Soms is het moeilijk om een klank (wat je zegt of hoort) te vertalen naar een letter (wat je moet schrijven). Gelukkig hoef je dat ook niet van de ene op de andere dag te weten.
Het meest spectaculaire voorbeeld uit de praktijk van Margit is dat van Jeroen, die in groep 6 dikke E-scores haalde met spelling, omdat hij compleet in verwarring was. Toen hij zich realiseerde wat het verschil is tussen klanken en letters gingen zijn scores in korte tijd (6 weken!) naar C en B. Zijn ouders oefenden heel consequent 10 minuten per dag met hem – meer was er niet nodig.
Kun je je voorstellen wat voor verandering dat voor Jeroen was?
Wil jij je kind een betere basis bieden?
Wil jij de verwarring wegnemen en inzicht bieden op een leuke en speelse manier?
Dat doe je door je kind behalve de klanknaam van een letter ook de alfabetnaam te leren. De alfabetnaam is namelijk altijd hetzelfde. Welke klank dan bij die letter hoort, is afhankelijk van de plaats van de letter in het woord. En dat geldt niet alleen voor de e, maar ook voor heel veel andere letters.
Toen we dat principe vorige week op deze manier uitlegden aan een directeur en de IB’er van een basisschool vielen ze bijna van hun stoel van verbazing! Ze hadden zich nooit gerealiseerd hoe ze kinderen eigenlijk in verwarring brachten.
Maar ze zagen onmiddellijk wat voor consequenties dit heeft voor het onderwijs en voor de manier waarop we kinderen laten kennismaken met letters. Niet op iedere school dringt dit inzicht zo snel door! Complimenten voor deze directeur en IB’er!
Wil jij weten wat je kan (en moet!) doen?
Neem contact met ons op.
Het zal je helpen om de eerste stappen te zetten op weg naar een succesvollere schoolloopbaan.