arrow_drop_up arrow_drop_down
16 juni 2014 
in Tips

Hoe motiveer je je kind? Praktische tips

‘Oefenen’ met je kind; alleen het woord al kan enorm veel weerstand oproepen bij je kind. Hierdoor heeft niet alleen je kind geen zin, maar ga je er zelf ook steeds meer tegenop zien. Of je begint er überhaupt niet meer aan…

Begrijpelijk, maar natuurlijk geen oplossing voor het probleem. Hoe motiveer je je kind? Hierbij een aantal praktische tips voor je op een rijtje van Opeenrijtje:

Taal

Met ‘taal’ bedoel ik niet de inhoud waarmee je gaat oefenen, maar letterlijk de woorden die je ervoor gebruikt. De woorden ‘taal, spelling, lezen, oefenen, leren, schoolwerk of werkjes’ kunnen voor je kind (negatief) beladen zijn (wellicht kun je er zelf nog meer bedenken). De associatie die je kind met deze woorden heeft is immers meestal niet goed.

Het kan helpen om na te denken over andere woorden. Bijvoorbeeld ‘we gaan taalkanjeren, trainen’ of iets dergelijks. Iets wat jouw kind aanspreekt en zo dus weer een positieve lading kan krijgen.

Kleine stapjes

Met hulp van Taalkanjer heb jij er waarschijnlijk weer vertrouwen in en zin in. Dat zal voor je kind niet vanzelfsprekend ook gelden.. Het is daarom heel belangrijk kleine stapjes te nemen en het tempo van je kind te volgen.

Als je hebt bedacht dat jullie iedere dag tien minuutjes gaan oefenen, is het slim ook daadwerkelijk tien minuten aan te houden. Zelfs als je kind (in jouw ogen) niets heeft gedaan óf juist verder wil nadat de tien minuten om zijn.

Houd hierbij je ‘einddoel’ in gedachten. Misschien is het nodig eerst een week alleen maar met het alfabet bezig te zijn (ik noem maar iets), ondanks dat dit voor jouw gevoel niets toevoegt. Uiteindelijk kom je bij de kern van het probleem en zul je je kind daadwerkelijk verder kunnen helpen. Dat gaat niet van de ene op de andere dag en een positieve sfeer creëren is een basisvoorwaarde om je kind iets te kunnen leren.

Succeservaring

Het is raadzaam ergens mee te beginnen waarvan je bijna wel zeker weet dat je kind dit leuk vindt en kan. Het levert je veel meer op om eerst te investeren in het motiveren van je kind dan direct resultaat te verwachten.

De KanjerKalender is een handig hulpmiddel om gestructureerd, duidelijk en prettig met je kind aan de slag te gaan. Als je inschat dat je kind het erg lastig gaat vinden om te starten (omdat taalkanjer nog onbekend is en ‘oefenen’ met de slechte ervaring op school wordt geassocieerd), kun je echter beter nóg lager insteken.

Bijvoorbeeld door dag 1 te beginnen met samen een mooi beloningsplan te knutselen (jij bereid dit voor, je kind versiert naar eigen smaak). Kader dit ook in tien minuten. De ideale situatie is dat je kind er graag nog even mee verder wil, maar dat jij zegt dat het echt maar tien minuten per dag mag… Beloof dan dat jullie er de volgende dag mee verder gaan en doe dat natuurlijk ook 🙂

In de PEP-methode van Opeenrijtje.com staat exact beschreven hoe je gemakkelijk een beloningsplan voor jouw kind kan maken mét het beste resultaat. Klik hier voor meer informatie over de PEP-methode.

Ga er sámen voor

Het belangrijkste is dat je kind ervaart niet ook nog eens thuis te moeten ‘presteren’. Benadruk dat je je kind wilt helpen. Je wilt samen kijken naar een oplossing.

Neem de weerstand van je kind serieus. Als je kind aangeeft niet te willen, veeg dit dan niet van tafel met ‘het moet nu eenmaal’. Maar vraag waarom je kind niet wil en wat je kind er dan vervelend (of ‘stom’) aan vind. Misschien heeft je kind ideeën over hoe het voor hem/haar wat leuker/gemakkelijker kan worden?

Door je kind er echt bij te betrekken, zal je kind gemotiveerder zijn! Overleg bijvoorbeeld waar jullie het gaan doen en wanneer. Laat je kind hier actief in meedenken en geef je kind de kans en de ruimte om eigen ideeën in te brengen.
Natuurlijk houd jij als ouder de regie, maar je zult een stuk minder weerstand ervaren als je je kind serieus neemt en naar je kind luistert.

Reactie plaatsen