Zittenblijven in groep 3 of 4 lost niks op
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 mei 2013 
in Tips

Zittenblijven in groep 3 of 4 lost niks op - 3

Zittenblijven in groep 3 of 4?

Drie redenen om daar absoluut ‘NEE’ tegen te zeggen.

Waarom lost zittenblijven zelden wat op?

Als een kind goed schoolrijp is als het naar groep 3 gaat, is het toe aan leren lezen en schrijven. Als het dan geen goede start maakt, heeft het weinig zin om nog een jaar op dezelfde manier dezelfde lesstof aan te bieden.

Daar zijn 3 belangrijke redeneren voor en de derde bespreek ik in deze blog.

In de eerst blog legde ik uit welke verwarring er in het hoofd van je kind zit als hij niet goed weet wat het verschil is tussen letters en klanken.
In de tweede blog legde ik uit met welke voorkennis een kind in groep 3 komt en hoe je die voorkennis optimaal benut!

De derde reden.

De derde belangrijke reden waarom je kind niet gebaat is bij het overdoen van groep 3 of 4 is deze:

Je kind is niet gebaat bij het overdoen van groep 3 of 4, omdat het lesaanbod waarschijnlijk niet aansluit bij zijn manier van leren en informatie verwerken.

Het aanbod op school is auditief (op het gehoor): letters krijgen klanknamen en woorden worden op het gehoor is stukjes gedeeld, waarbij de leerling de indruk krijgt dat:

  1. Bij ieder klank één letter hoort ook al schrijf je die met twee tekens. De aa is op school één letter.
  2. Schrijven wat je hoort een veilige strategie is. Terwijl kinderen die aan die strategie vasthouden fouten schrijven als: klijn, sgoen, sous, hont…
  3. Een letter hetzelfde is als een klank. Dit leidt tot grote verwarring. Ik ken een jongetje dat na een aantal weken in groep 3 zijn eigen naam niet meer goed uitsprak: hij heette Gerben, maar sprak dat ineens uit als GerBEN (in plaats van Gerbun). Of Simon – die zin naam al bijna een jaar goed kon schrijven – maakte daar ineens Siemon van.

Visueel woordbeeld.

Door de woorden te spellen (met de letters van het alfabet – Je weet wel: de Cock met C-o-c-k) versterk je het visuele woordbeeld van je kind.

En dat visuele woordbeeld is stabiel. Het ziet er altijd, overal en voor iedereen hetzelfde uit!
Het auditieve woord is niet stabiel! Een woord verandert van klank als je fluistert. Het klinkt anders afhankelijk van uit welke streek van het land je komt. Het klinkt anders als er andere woorden voor of achter staan. Bovendien is het er maar een fractie van een seconde.

Ons visuele geheugen is heel erg sterk. We kunnen ons van duizende dingen precies herinneren hoe ze eruit zien. We kunnen ons zelfs dat vakantiehuis of hotel van jaren geleden nog voor de geest halen!

Kinderen denken nog veel sterker dan volwassenen in beelden en hun geheugen is ook heel ‘visueel’.
Als we een woord op basis van klanken moeten schrijven, dan moeten we dat woord iedere keer dat we het schrijven opnieuw analyseren. En bij ieder klank een letter zoeken. Zelfs als dat vlot verloopt (en we weten inmiddels wat de risico’s zijn) dan is dat een intensief proces.

Als we gebruik maken van dat sterke visuele geheugen van een kind, dan ontwikkelt het van een woord een stabiel visueel plaatje in zijn hoofd. Hij hoeft dat dan alleen maar over te schrijven bij het volgende dictee.

Wat kun je doen? Hoe kun je helpen?

Maak het aanbod vooral visueel: schrijf de woorden op, leg ze met de letters van de letterdoos. Laat je kind de woorden niet in klanken zeggen, maar in letters spellen. Maak de structuur van een woord zichtbaar.

Voor je met het ‘echte’ werk gaat beginnen, is het leuk om eerst dit spelletje te doen.
Daarmee raakt je kind vertrouwd met het inzetten van zijn visueel geheugen:
Ik ga op reis en in neem mee….

Wil je hier meteen op de meest efficiënte manier mee aan de slag?

visueel woordbeeld en spellen

Overweeg dan onze workshop die we met een knipoog “Spellen met je Oren Dicht” genoemd hebben.
We gaan dan heel praktisch en heel doelgericht in op hoe jij je kind kunt helpen met het ontwikkelen van zo’n stabiel visueel woordbeeld.
In een dagdeel oefen jij met ons en met de andere deelnemers en daarna ga je er thuis op je gemak en op een speels manier met je kind mee aan de slag.

Wil je eerst met ons overleggen wat een goede stap voor jou is? Neem dan contact met ons op.

 

Door

Bianca

op 15 July 2015

Ik heb de drie redenen-blogs gelezen, omdat wij voor onze zoon van 6 de keuze moeten maken om hem wel of niet te laten doubleren in groep 3. Van uw blog begrijp ik weinig. Het zal best zo zijn, maar het is mij te technisch / theoretisch. Bij onze oudste zoon hebben wij ervaren dat een hiaat in de basis, dus een achterstand, heel moeilijk in te halen is. Niemand in het onderwijs wacht tot je het snapt, of zoekt een andere manier om je iets aan te leren. Hij heeft zijn hele basisschool achter gelopen op het gebied van taalven lezen. Mijn voorkeur gaat voor onze jongste zoon dan ook uit naar doubleren van groep 3. Ben benieuwd naar redenen om wel te doubleren!

Door

Margit en Jorien TaalKanjer

op 15 July 2015

Hoi Bianca, dank voor je reactie. Ik snap dat het een lastig verhaal en ook vooral een heel lastige beslissing is. Ik stuur je even een persoonlijke mail. We nodigen je graag uit om hier dan over met je van gedachten te wisselen. Vriendelijke groeten, Jorien

Door

brenda

op 19 May 2016

Ik vind de redenen zwak. Als ik het zo lees heeft u niet gekeken naar de opbouw van đe diverse taalmethoden. De methoden bieden de letters niet alleen audited aan, maar op veel verschillende manieren. En als leerkracht doe je dit natuurlijk ook. Je hebt immers een grote diversiteit aan leerlingen in de klas die allemaal anders leren. Erg kort door de bocht bedacht. Een goed gesprek met de juf of meester lijkt mij een veel beter plan.

Door

Margit en Jorien TaalKanjer

op 19 May 2016

Dank voor je reactie Brenda. Natuurlijk ga je bij het nemen van de beslissing over wel of niet doubleren niet over één nacht ijs en zullen daar zeker gesprekken met de leerkracht aan vooraf gaan. We hebben nog nooit gemerkt dat dat niet zo is! Ik weet niet welke taalmethode jij gebruikt en ik weet ook niet precies wat je bedoelt met "niet alleen auditief" aanbieden, maar bijna alle scholen gebruiken Veilig Leren Lezen en daarbij is het de gewoonte om letters met een klanknaam aan te bieden. En dat wordt ouders ook zeer expliciet aangeraden. Daar willen we graag een tegengeluid bij laten horen. We zijn blij om te horen dat jij kiest voor meer diversiteit!

Door

Cyn

op 13 June 2017

De drie redenen zijn altijd handig als tegengeluid. Toch blijf ik erg veel moeite hebben met de nee tegen zittenblijven als titel. De redenen zijn puur gericht op de taalkant. In gesprek gaan met de leerkracht blijft essentieel, een goede basis blijft van belang. Bij die basis speelt juist de groep 3 en 4 en belangrijke rol. Alles opnieuw aanbieden is niet altijd nodig, kijk waar de hiaten zitten en ga daarmee aan de slag. Sommige kinderen hebben wat extra tijd nodig voor de basis, geef ze die dan ook gewoon.

Door

Margit Kiewit

op 15 June 2017

Hallo Cynthia, Jouw nuancering is zeker waar. Natuurlijk zitten er altijd meerdere kanten aan zitten blijven en die moeten allemaal meewegen. Wij proberen vooral aan te geven dat het simpelweg herhalen van dezelfde stof vaak geen goede oplossing is.

Door

Cyn

op 16 June 2017

Daarom heet het in mijn klas ook niet zitten blijven maar verlengen. Sommige leerlingen kunnen versneld door de stof heen en er zijn ook leerlingen die langer de tijd nodig hebben om de stof eigen te maken. Opnieuw beginnen met dezelfde stof is dan ook niet nodig. Daarom vind ik de nuance van het" in gesprek blijven" essentieel hierin.

Reactie plaatsen