Stel: jouw kind is tegen alle verwachtingen in een taaltobber.
Er zijn nu twee mogelijkheden:
1. Je wacht af. Je bespreekt de problemen wel een keer met de leerkracht.. Je maakt ook wel eens een extra werkblad thuis. Maar verder verwacht je dat de problemen op school worden aangepakt. Of … je denkt: mijn kind is nu eenmaal een taaltobber.. wat doe je daaraan?
2. Je besluit het heft in eigen hand te nemen. Je neemt je voor om zelf met je kind te gaan oefenen.
Je besluit om de oplossing van het probleem niet meer aan anderen over te laten.
Kies jij voor optie 2?
Dan kun je misschien wel wat steun gebruiken.
We gaven je in ons vorige artikel al twee tips:
Tip 1:
Neem de verwarring bij je kind weg door hem het verschil te leren tussen klanken en letters. Ga ervan uit dat je je kind daarmee essentiële informatie geeft. Je kind is gewend dat letters een klanknaam hebben. Hij weet misschien wel dat ze ook een alfabetnaam hebben, maar hij is niet gewend daarmee te werken. Daar kun je dus al vast mee beginnen.
Tip 2:
Zorg voor dagelijkse regelmaat. Een nieuwe gewoonte of een nieuwe aanpak leer je niet van de ene op de andere dag. Dat vraagt veel aandacht en vooral regelmatige aandacht. Daarom is 10 minuten thuis oefenen heel effectief. Het is belangrijk dat je daarover duidelijke afspraken maakt met je kind: 10 minuten is 10 minuten. Niet langer en niet korter.
Tip 3
Succes ervaren is het het allerbelangrijkste!
Je kind heeft (mogelijk) al een hoop negatieve ervaringen gehad met alles wat met letters en lezen en schrijven te maken heeft.
Die negatieve ervaring heeft geleid tot frustratie en tegenzin. Logisch.
Daar moet je niet proberen doorheen te breken.. je moet dat ook niet van tafel vegen.
Wat je kind nodig heeft is een andere manier van werken, waarbij hij wel succes kan ervaren. En waar geen negatieve associaties aan kleven.. en die gewoon leuk is en anders en speelser.
Marga zegt:
“Ik kan nu makkelijker en zichtbaar structuur geven aan het oefenen. Op dit moment ervaart mijn zoon het niet echt als leren of behandeling (zoals hij dit bij de dyslexie behandeling wel had) waardoor hij goed te motiveren is om iets te doen met taal en letters.”
Succes ervaren is op dit moment het allerbelangrijkste omdat je kind daardoor gemotiveerd raakt.
Aarzel dus niet om helemaal bij het begin te beginnen! Begin (extreem) makkelijk en laat je kind het tempo bepalen. Dat hij weer met plezier met letters en woorden bezig is, daar gaat het nu om.
Door makkelijk te beginnen, krijg je snel resultaat. Dan ervaart je kind het succes dat hij nog niet eerder heeft gehad.
Misschien is het leuk om dit succes zichtbaar te maken. Kan je kind iets vandaag al beter of sneller dan gisteren? Kijk wel hoe je kind op zo’n uitdaging reageert. Niet alle kinderen worden blij van een wedstrijdje met zichzelf.
Je kind heeft op de basisschool 6 jaar de tijd om spellen en lezen onder de knie te krijgen. Hoeveel jaar heeft hij nog over?
Als je de resterende tijd zo efficiënt mogelijk wil gebruiken, helpen we je daar graag mee.
Dus aan jou de keus: optie 1 of optie 2?
Spreekt dit onderwerp je aan? Dan wil je het misschien met anderen delen of anderen laten horen wat je ervan vindt. Klik daarvoor op een van de share buttons hieronder of laat een reactie achter. Dank je wel!