Foutje? Bedankt!
Foutje? Bedankt!
12 november 2015 
in Tips

Foutje? Bedankt!

Jorien WebinarDeze week gaven we een webinar. Daar hebben bijna 100 mensen naar geluisterd.
En hoewel we tot nu toe eigenlijk altijd positieve feedback kregen, was dat deze keer anders.

Sommige luisteraars klaagden dat ze niet genoeg informatie of tips van ons gekregen hadden en dat we ze met valse beloftes naar het webinar gelokt hadden.

Negatieve gevoelens

OK, het webinar ging dus niet zoals (ook volgens onze eigen hoge standaard) gemoeten had.
En ik had daarna echt een kater! Ik voelde een heleboel negatieve gevoelens bovenkomen:

– Ik kan dit niet.
– Ik doe zoveel moeite om mensen te helpen en het werkt toch niet.
– Ik zou dit nou toch onderhand moeten kunnen (dit was niet ons eerste webinar).
– Ik schaamde me zelfs, dat ik mensen teleurgesteld had.

Ik voelde allemaal negatieve emoties opkomen en de neiging om te ‘vluchten’: “ik doe het niet meer, die stomme luisteraars ook!” en “Laat ze maar in de grond zakken met hun kinderen.”

Ik kon nu twee dingen doen:

1. Alles en iedereen de ‘schuld’ geven:
– Het geluid van Margit deed het niet goed, dus ik moest het verhaal onverwacht overnemen. Dan laat je altijd steken vallen, het was dus niet mijn schuld!
– Bovendien doen we meestal in samenspraak ons verhaal en nu moest Margit gedwongen haar mond houden, want iedere keer dat ze wat zei, regende het weer klachten over de geluidskwaliteit.
– We hebben precies gegeven wat we gezegd hebben! Dat mensen andere verwachtingen hebben, daar kunnen wij niks aan doen.
– Hadden ze dan echt gedacht dat we in een uurtje alle problemen zouden kunnen oplossen of onze gouden tips gratis weg zouden geven…
2. Of ik kan kijken wat of ik de volgende keer beter kan doen:
– Betere opbouw van het webinar, zodat de tips die we geven beter uit de verf komen.
– Tips geven die nog beter aansluiten bij wat onze luisteraars nodig hebben.
– Onze communicatie vooraf nog een keer kritisch onder de loep nemen, zodat mensen precies weten wat ze van ons kunnen verwachten.

Natuurlijk kies ik voor optie 2.

Maar dat gaat niet vanzelf.
Ik moet me dan eerst realiseren dat ik nooit een ‘perfect’ webinar kan geven. Maar onze webinars kunnen alleen beter worden als ik het steeds weer opnieuw doe en als ik steeds weer fouten durf te maken en dan daarvan kan leren.
Geen webinar meer geven (de gemakkelijkste uitweg!) is geen optie, want we willen niks liever dan ouders laten weten dat wij oplossingen hebben voor problemen met lezen en spelling die ze nergens anders kunnen krijgen en waar heel veel ouders al heel enthousiast over zijn.

Foutje? Bedankt!

En toen ik zover was, bedacht ik me ineens dat dat precies is wat we van ‘onze’ ouders verwachten EN wat onze ouders van hun kinderen verwachten als ze gaan werken met taal en spelling:
Niet dat het meteen (ooit!) perfect gaat!!
Maar dat ze eraan beginnen, dat ze fouten durven maken en dat ze het daarna – al is het maar in heel kleine stapjes – beter gaan doen.
En hoe kunnen we ze daar beter mee helpen, dan door zelf die stappen ook te zetten!

Dus ik wil iedereen die deze week geluisterd heeft bedanken voor zijn of haar geduld en alle opmerkingen en vragen. Want zoveel mensen kunnen tegen je zeggen: gewoon doen en van je fouten kun je leren… Maar ook dat moet je steeds weer opnieuw ervaren.

Dus dit was niet ons eerste webinar, maar zeker ook niet ons laatste!

Reacties welkom :))

Reactie plaatsen