
Wat je kind schrijft is zo gek nog niet! Toch?
Stel je kind schrijft:
Ā Hij zit hart te laggen.
Wat je kind geschreven heeft, is zo gek nog nietā¦. Maar wel fout!
Je kunt het lezen, het klinkt goed⦠Maar waarom āmagā het niet?
Weet jouw kind veel?!
Wij āzienā dat laggen er āraarā uitziet, maar je kind ziet dat niet. Het heeft nog geen visueel woordbeeld ontwikkeld. (een visueel woordbeeld, wat is dat eigenlijk?)
We moeten dus helpen bij het ontwikkelen van zoānĀ visueel woordbeeld.
Hoe?
We geven een woordpaar:

We laten zien dat de keus van je kind (-gg-) wel kan, maar dat die niet klopt in lachen.
In een ander woord, bijvoorbeeld vlaggen, is die keus wel prima.
Wat bereiken we hiermee:
- We bevestigen dat de gekozen schrijfwijze zo gek nog niet was.
- We laten zien welke keuze er is: voor deze klank moet je kiezen tussen -ache- of -agge-
- We zetten beide woordbeelden tegenover elkaar.
En nu moeten we de woordbeelden nog āinprentenā.
Dat doen we door beide woorden regelmatig te spellen (met alfabetletters!), over te schrijven, op te schrijven, met de letterdoos te leggen, achterstevoren te spellen, met de vinger in de lucht te schrijven etcā¦
Ook een goede manier: Neem het woordpaar over op een strookje papier en plak dat met kneedgum op de keukendeur, op de WC naast de scheurkalender, op de spiegel in de badkamer (dan ziet je kind het iedere dag bij het tandenpoetsen).
Kijk welke aanpak jouw kind helpt.
Je moest eens weten hoeveel briefjes met Engelse woordjes er bij ons op de spiegel gehangen hebben.. of recenter: verkeersborden voor het rijexamenā¦.
Want herhaling, herhaling, herhaling⦠daar gaat het om.
Ziet je kindĀ het woord al voor zich? Super. Doel bereikt š
Wat doen we metĀ hart en hard?
Daarmee doen precies hetzelfde, maar dan moeten we nog iets meer aanvullende informatie geven:

Heb jij een woordpaar nodig voor een verschrijving van je kind? Laat het ons weten en je krijgt het per kerende post toegestuurd!
Veel spelplezier!
Margit en Jorien








