Taalkanjer in Brabants Dagblad 21-4-2018
Taalkanjer in Brabants Dagblad 21-4-2018
25 april 2018 

Taalkanjer in Brabants Dagblad 21-4-2018

Taalkanjer in de krant!
Het kan maar weer eens heel duidelijk gezegd zijn: in groep 2 en 3 worden kinderen in de war gebracht en op het verkeerde been gezet als ze leren lezen en spellen. Sommige kinderen hebben daar nog jarenlang last van.
Taalkanjer denkt al heel lang na over hoe de kinderen die buiten de boot (dreigen) te vallen met een andere aanpak geholpen kunnen worden. We hebben er inmiddels programma’s voor ontwikkeld die we aan ouders aanbieden, maar natuurlijk hoort dit OP SCHOOL thuis!!
Ben jij verbonden aan een school? Neem contact met ons op als je serieus wil zoeken naar een oplossing voor die 20 – 25% van de kinderen die nu in de problemen komt.
We bekijken samen de mogelijkheden.
Ben je ouder? Dan kun je nog steeds bij ons terecht :)).
Je kunt het artikel hier lezen bij het Brabants Dagblad:

BewarenBewaren

Door

Renee van Hensbergen

op 1 May 2018

Het blijft mijn intrigeren of dit verhaal ook geldt voor anderstalige analfabeten of anders-gealfabetiseerden, die Nederlands als Tweede Taal (moeten) leren. Intuïtief denk ik van wel, maar "bewijzen" kan in het niet. Renee van Hensbergen

Door

Margit Kiewit

op 2 May 2018

Hallo Renee, Collega's van ons werken met deze methode bij abcleermee. Zij helpen daar buitenlanders die Nederlands als tweede taal moeten leren. De groep is zeer gemêleerd, van afgestudeerden tot analfabeten. Als je daar meer over wilt weten, kun je het beste met hen contact zoeken. Zie abcleermee.nl.

Door

Renee van Hensbergen

op 2 May 2018

Ja, dat heb je mij eerder verteld en ik ken de methode; Leuk en bij de eerste indruk erg summier. Ik heb er nog te weinig ervaring mee, ga het verder uitproberen al ik de kans krijg. Ik zie nog niet hoe mijn vraag daarmee wordt beantwoord. Mijn cursisten raken in de war doorat ze op het azc het reguliere alfabet leren en dan op de taalschool ineens moeten verklanken bij het leren lezen. Spellend lezen gaat daarentegen wel heel goed. Ik probeer me er meer in te verdiepen, vind het erg interessant en sowieso geweldig dat jullie hier aandacht aan besteden. Nieuwe inzichten zin altijd de moeite waard om naar te kijken.

Door

Margit Kiewit

op 3 May 2018

Ons inziens komt de verwarring die mensen ervaren doordat het verschil (en de relatie) tussen letters en klanken niet duidelijk wordt uitgelegd. Voor ons is het de basis van onze aanpak: je hebt letters (zoals in het alfabet) en die krijgen een klank in een woord. Soms is dat een 1-1 relatie, soms zijn er meer mogelijkheden. We hebben dit wat verder uitgewerkt in dit blog: https://taalkanjer.nl/het-geheim-van-de-klinker/.

Reactie plaatsen