Woordgroep

Woordgroepen

Als je kijkt naar de opbouw van de spelling in de groepen 3 tot en een eind in groep 6 dan zie je in die jaren een opbouw niet zozeer van moeilijkheidsgraad maar vooral van complexiteit.

Wat ik daarmee bedoel is: je kunt een woord uit groep 5 schrijven met wat je herkent uit groep 4 + een kleine toevoeging. En het lijkt net alsof leerlingen die opeenstapeling (waardoor ze met meerdere ‘problemen’ rekening moeten houden), als overweldigend beschouwen. Ze hebben geen strategie om daarmee om te gaan.

Zo herkennen we allemaal de leerling die best weet dat je bij een raadsel moet raden, maar die toch raatstel schrijft.
Of die schijnen wel kent, maar dat klaarblijkelijk niet herkent in ‘waarscheinlijk’.
Of die best weet hoe je ‘soep’ schrijft, maar van preisoep helemaal in de war raakt.
Of de leerling die in een wenskaart ‘geluk’ schrijft en twee regels later volledig verdwaalt in ‘gelukkig’.


Om deze leerlingen te helpen, is de volgende uitdaging leuk:

Kijk naar een woord als betrouwbaar en vraag je af wat daarin het kernwoord is: trouw.
Wat betekent ‘trouw’? Zie je die betekenis terug in het woord betrouwbaar?
En ken je nog meer woorden waarin ‘trouw’ het kernwoord is?

(Vertrouwen, trouwen, trouwerij, wantrouwen, ontrouw etc). Wat betekenen deze woorden? En hoe spel je ze?

Met heel veel woorden kun je ditzelfde doen:

gelukkig (lukken, geluk, gelukkig, ongeluk, ongelukkig, gelukwensen, mislukking)
uitvinding (vinden, onvindbaar, padvinder, hervinden, welbevinden)
handleiding  - leiden, verleiden, begeleiden - wat betekent leiden? En lijden? Kan ik, als ik dat stukje hoor in een woord, bedenken of het bij leiden of lijden hoort? Soms moet je dus een uitstapje maken naar de betekenis!

Probeer het ook met:

  • eigenaar
  • afbeelding
  • indeling
  • aanhouden
  • voorrang
  • bouwvakker
  • verstrijken
  • weersverwachting
  • onveranderbaar
  • toevlucht
  • verplichting
  • waarschijnlijk
  • bereikbaar
  • volgorde
  • hartelijk
  • hardhandig
  • boerderij
  • gebergte
  • bereiken (vergelijk reik met rijk, wat betekenen die, hoe kan je kiezen welke je moet schrijven?)

Je vindt vast nog veel meer mogelijkheden. Maar het is ook leuk om je leerlingen uit te dagen om dit soort 'woordgroepen' te vinden.

Laat ze daar dan zo'n mooie tekening van maken met het kernwoord in het midden en alles wat ze gevonden hebben lekker kleurig eromheen.

Veel plezier!

Wil je nog meer manieren om op een speelse manier met spelling aan de slag te gaan? Met onze Speelse Spellingactiviteiten krijg je allerlei werkvormen zo in je mailbox.

Reactie plaatsen