Leer lezen voor je 9e
Zondag 5 oktober was er in de Efteling een speciale dag van de stichting Lezen en Schrijven, die zich inzet voor laaggeletterden (op dit moment 1.400000!) Er waren vrijwilligers en cursisten, die in het zonnetje werden gezet. En als klap op de vuurpijl was er de presentatie van het nieuwe boek van Paul van Loon en Laurentien van Oranje: De sprookjessprokkelaar.
Kortom een feestelijk gebeuren, maar de aanleiding is eigenlijk treurig. We spreken hier over ruim een miljoen volwassenen die nauwelijks kunnen lezen of schrijven.
Veelal onnodig!
Zonder doemdenker te willen zijn, wil ik het volgende “Weetje” even kwijt.
Weetje:
Wanneer kinderen rond hun negende jaar nog niet vlot technisch kunnen lezen, is het vrijwel uitgesloten dat dit ooit nog lukt, leert de praktijk. Ze raken gedemotiveerd en krijgen een laag zelfbeeld, dat tot steeds slechtere leerprestaties leidt. Doordat ze te kinderachtig lesmateriaal hebben, worden ze soms gepest en krijgen ze gedragsproblemen. Bovendien is het na het negende levensjaar steeds moeilijker om technisch te leren lezen.
Ik werk al jaren op een basisschool, waar ik dit probleem samen met de leerkrachten en de ouders probeer te tackelen en met succes. Ik weet ook dat er nog veel basisscholen zijn die worstelen met dit probleem en dat er dan als ouder nog meer van je gevraagd wordt. Je wil immers niet dat je kind achterblijft.
Wij van Taalkanjer willen je hier graag bij helpen. Wij hebben van alles ontwikkeld om het lezen en schrijven aantrekkelijk te maken voor je kind (en voor jou).
Vind je ook dat je kind te weinig vooruitkomt en dat het plezier in lezen zo langzamerhand verdwijnt? Kom dan nu in actie!