De kracht van verleiding
Bij kinderen die moeite hebben met taal daalt het zelfvertrouwen soms tot onder het nulpunt. Ze doen zo enorm hun best en het lukt maar niet. Ze raken steeds minder gemotiveerd en hebben vanzelfsprekend totaal geen plezier in lezen. Werken aan het zelfvertrouwen en het herwinnen van het leesplezier is een van de speerpunten van Taalkanjer.
Neem bijvoorbeeld een jongen uit groep 4, die bij mij kwam en verzuchtte: “ik vind het leuk om bij jou te komen, maar ik vind niks van lezen leuk. Ik kan het gewoon niet.” Moest ik hem dan maar weer gaan vervelen met allerlei “zinvolle”oefeningen. Ik vroeg hem wat hij dan wel leuk vond. Treinen, was zijn antwoord. Laat ik daar nu, als “dochter van een spoorman” een heleboel leuke dingen van en over hebben (een leuk kwartetspel, geluiden van oude stoomlocs, een boek over soorten treinen enz.). Toen had ik hem, want hier wilde hij alles over weten. Ook al was het niveau van de boeken te hoog, samen kwamen we eruit. Bij ieder leesniveau omhoog was een van de spoor hebbedingetjes zijn beloning!
Soms is het zoeken waar je de verleiding kunt vinden, maar als je hem dan gevonden hebt...