Als lezen geen feest is…
Als je aankomt met het voorstel om te lezen, zal je kind misschien niet meteen een gat in de lucht springen. Voor heel veel kinderen is lezen niet vanzelfsprekend en als het dan ook nog wat meer moeite kost…
Dan is oefenen zo belangrijk, maar het lukt niet.
Het liefst zouden we daarom dus iedere week met jou om de tafel zitten om je te helpen.
Marjolein doet dat wel op de school waar ze werkt. Dan bespreekt ze met ouders de problemen waar ze tegenaan lopen als ze thuis met hun kind oefenen met lezen.
De vragen die ze het meest krijgt, zijn deze:
Hoe krijg ik het georganiseerd?
Daar kunnen we je geen pasklaar antwoord op geven, maar we weten wel dat het vaak helpt om er duidelijke afspraken over te maken. Bijvoorbeeld zoiets:
- Maandag lees je met papa (want dan moet mama laat werken).
- Dinsdag lees je met oma (bij hippe oma’ s kan dat ook via de skype 🙂
- Woensdag slaan we over vanwege de training
- Donderdag lees je met mama na het ……. (vul in)
- Vrijdag lees je met papa als mama de kleintjes in bad doet
- Zaterdag hebben we vrij
- Zondag lees je met papa of mama voor je ………(vul in)
Als je dat dan ook nog opschrijft, dan wordt het ‘officieel’. Let op: deze afspraken maak je samen met je kind en je spreekt ook af hoe je elkaar aan de afspraak houdt en wat er gebeurt als iemand zich er niet aan houdt. Je kunt ook nog een (kleine!) beloning afspreken voor als het wel lukt.
Wat moet ik dan lezen.. mijn kind vindt alles STOM!
Ja, je kind vindt al het lezen stom!
Weet je, eigenlijk vindt hij dat uit een soort zelfbescherming. Als je iets niet kunt of durft, is het makkelijker dat ‘iets’ dan maar onder te waarderen. Dan doet het niet kunnen of niet durven minder pijn.
Ik herken dat bij mezelf als ik bijvoorbeeld een moeilijk telefoontje moet plegen: door mezelf wijs te maken dat het minder belangrijk is, wordt uitstellen minder erg… (maar ik weet dat ik mezelf voor de gek houd). Als iemand mij zou herinneren aan waarom ik het eerst wel belangrijk vond, dan is de kans dat ik het doe veel groter.
Praat dus met je kind over waarom lezen belangrijk is. (Voor school, voor spelletjes op de computer, voor stripboeken, voor de ondertiteling op de televisie). Laat je kind vooral zelf met voorbeelden komen. En bekijk dan met welke van die doelen je kunt beginnen. Is dat de Donald Duck? Prima, dan begin je daarmee!
Van de week spraken we een moeder en zij vertelde dat haar dochter helemaal gek is van paarden. En dan zijn er ineens heel veel mogelijkheden: meidenboeken over paarden, boeken over de verzorging, boeken over dressuur…
Moet hij echt hardop lezen?
Ja! Maar niet alles hoeft hardop en je moet uitleggen waarom je het graag zo wil. Maak afspraken over regelmatig even hardop samen lezen.
Als je kind namelijk alleen voor zichzelf leest, dan kun je het niet controleren. Je weet ook niet of hij snapt wat hij leest. Bij hardop lezen kun je letten op de intonatie – op toon lezen – en ontdekken of je kind bijvoorbeeld de punten en komma’s wel ziet staan. Als het op toon lezen moeite kost, moet je zeker controleren of je kind wel begrijpt wat hij leest.
Omdat hardop lezen lastiger is dan voor jezelf lezen, willen we je daar graag bij helpen met Joepie, ik Lees!
We bundelden 10 tips (waaronder professionele technieken om je kind te helpen bij het lezen van een tekst), 10 inspirerende leessuggestie over waar je leuk leesvoer kunt vinden dat aansluit bij de belangstelling van je kind en 10 kant en klare teksten: printen of van het scherm lezen.
Veel leesplezier!
Vind je onze tips waardevol? Klik dan linksboven op een van de share-buttons en help ons meer ouders te bereiken.
Heb je zelf een tip of een vraag? Voel je vrij om die hieronder met ons te delen 🙂