“Waarom checkt u uw fiets daar uit, terwijl en duidelijk ‘inchecken’ boven staat. HIER staat het bordje uitchecken!”
Uh… ja…
Omdat ik hier voor het eerst ben…?
Omdat ik de bordjes niet gezien heb…?
Omdat ik even een andere vraag in mijn hoofd had…?
Omdat ik met mijn dochter liep te kletsen…?
Even terug bij af.
Mijn fiets staat in de gloednieuwe fietsenstalling bij het station. Gisteren keek ik mijn ogen uit toen ik mijn fiets parkeerde. Ik heb zelfs even extra goed om me heen gekeken, zodat ik zeker wist dat ik hem vandaag weer zou kunnen vinden.
Dat gaf ook geen enkel probleem :)))
Ik herkende de trap waar hij onder stond.
Ik herkende het grote grijze vak op de grond.
Ik wist nog naast welke andere fiets is hem gezet had…
Nee, lol, dat had ik niet opgeslagen, want ik wist dat dat waarschijnlijk zinloze informatie was.
Maar ik wist wel dat hij bij een paal stond, met een bordje erop.
Dat leek me wel zinvol houvast.
Bij het uitchecken liep ik dus niet op te letten – laten we het daar even kort op houden – en ik scande mijn kaart bij de verkeerde paal. En de medewerker reageerde daar niet direct heel begripvol op. Pfff – hij heeft het misschien al 100 keer moeten zeggen. Laten we het hem vergeven.
Maar ik werd weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt:
De helft van alle fouten die we maken, maken we omdat we ‘even niet opletten’, niet nauwkeurig waarnemen of impulsief handelen.
ZELFS als de bordjes of de instructie iets dus duidelijk aangeeft, kan het fout gaan.
Maar wat als de bordjes of de instructie niet duidelijk zijn?
Als ik niet zeker weet waar ik moet kijken of waar ik op moet letten?
Hoe kan ik het dan goed doen?
Zelfs als ik dan goed oplet, om me heen kijk, de informatie opsla etc etc… wordt het op die manier een hele klus.
Laten we dus in vredesnaam zorgen dat we het voor kinderen op school niet moeilijker maken dan het is! Laten we ze altijd informatie geven die houvast geeft! Dus niet vragen om te onthouden naast welke andere fiets ze hun eigen fiets hebben neergezet ….
Want dat is houvast waar je later niets aan blijkt te hebben.
Het gevolg? – zoals een ouder het van de week verwoordde – Dan gaan kinderen verzuipen.
Is jouw kind of leerling ook in verwarring over spelling? Blijft hij worstelen met dingen die je al 100 keer uitgelegd hebt?
Dan moet je misschien andere aanwijzingen geven.
Die WEL blijven.
Zoals de paal met het bordje…
Neem contact met ons op als je dit herkent en zet daarmee de eerste stap naar een andere aanpak.
Groetjes,
Jorien