Stil lig je in het hoge gras.
Oei, daar beweegt wat.
Iets streperigs. Je spieren spannen zich.
Wat is het? Je kunt het niet goed zien.
Pfew, bijna ontsnapt je een zucht van opluchting. Tussen de strepen zie je het wit van een zebra. Je ontspant weer. Geen levensgevaar. Geen tijger op mensenjacht.
Wij mensen zijn een kei in het herkennen van patronen. Het snel en goed herkennen van patronen kon in een ver verleden ons leven redden.
Maar nog steeds is het een belangrijk onderdeel van ons DNA. Het grappige is, dat onze blik dan vaak gekleurd is. Bewust of onbewust kijken we naar bepaalde kenmerken.
Als je zwanger bent, zie je overal om je heen dikke buiken.
Als je net een rode Mazda hebt gekocht, is het net of de hele wereld om je heen opeens dezelfde auto heeft gekozen.
Patronen kun je leren herkennen
Als we opgroeien leren we steeds meer patronen. Sommige leer je uit jezelf. De gezichten van de mensen om je heen. Het dagelijkse ritme in de groep waar je leeft.
Maar vaak is het heel fijn als iemand je helpt bij het richten van je aandacht. Waar moet je op letten? Het gekraak van een brekende tak. De afwijkende kleur in het gras. Wegschietende dieren om je heen. Een scherpe geur.
Vaak zet je al je zintuigen in.
Maar wat heeft dat met lezen en spelling te maken?
Onze taal heeft ook bepaalde patronen. Heel veel zelfs. Als je leert praten leer je de klanken van de taal kennen en het ritme waarin we praten. Dat gaat heel geleidelijk en je hebt er alle tijd voor om het in je eigen tempo te doen.
Als je leert lezen en spellen is het in het begin een enorme brei aan informatie. Er wordt heel veel in een keer van je verwacht en het tempo wordt bepaald door door de buitenwereld.
Dan is het heel erg fijn als iemand je helpt om heel specifiek de patronen te zien. Dat kan je leerproces enorm versnellen.
Als je het visuele patroon eenmaal kent en de verbinding kunt leggen met wat je dan hoort, kun je dat heel makkelijk op nieuwe woorden toepassen.
Het leren zien van visuele patronen is dus ook een belangrijk onderdeel van onze aanpak van de open en gesloten lettergreep. Hoe vaak wij niet horen “o, maar zó snap ik het wel!” als we het aan een leerling vertellen…
Wil jij weten of dit voor jouw leerlingen ook kan werken? Maak een afspraak voor een gesprek.