Over Jorien
arrow_drop_up arrow_drop_down

Jorien Koedam

Mijn kinderen zijn alledrie ‘gediplomeerd’ dyslectisch. Dat is de grap die wij er thuis om maakten.

Ze kregen alledrie een dyslexie-verklaring, maar wat ze lieten zien op school was voor alledrie anders.

Toen onze jongste tegen dezelfde problemen aanliep als haar oudere zus, had ik inmiddels mijn opleiding tot dyslexie-specialist afgerond, dus ik mocht haar op school zelf extra les geven, buiten de klas.

Toen sloeg de frustratie pas echt toe. JorienNiet bij haar, maar vooral bij mij. Want ze bleef dezelfde fouten maken.

Wat ik mij niet realiseerde… wat dus mijn cruciale fout was… is dat ik wel extra oefende – op een gespecialiseerde manier- , maar dat ik in wezen hetzelfde zei en deed als de juf.

Voor mijn dochter werkte dat niet! Het kwartje viel niet..

Daar weigerde ik me bij neer te leggen en uiteindelijk vond ik iets dat wel bij haar paste: ze ging meteen met sprongen vooruit.

Deze aanpak heb ik sindsdien steeds verfijnd en uitgebreid met leerlingen in mijn praktijk. Uiteindelijk is het de aanpak die we nu bij Taalkanjer gebruiken om kinderen te helpen.

  • Ik studeerde pedagogiek en logopedie (1977 – 1984). Mijn specialisatie was taalontwikkeling.
  • 1985 – 1990 werk op een LOM-school. Ik ontwikkelde hier mijn belangstelling en expertise op het gebied van schriftelijke taal: lezen en spelling.
  • 1991 – 1996 werk op een Medisch kleuterdagverblijf. Ik werkte hier met kinderen met stoornissen in het autistisch spectrum.
  • 1996 post-HBO opleiding voor Dyslexie aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.
  • Sinds 1999: Eigen praktijk als Remedial Teacher. Ik werk in mijn eigen praktijk al 15 jaar met kinderen die problemen hebben met lezen en spelling. Ik accepteer niet dat ik een kind niet kan helpen. Als het moet, blijf ik zoeken naar andere manieren om de lesstof aan te bieden.
  • 2000: Opleiding Methode de Haan. Tijdens deze opleiding ontwikkelde ik het inzicht dat de ‘klankbenadering’ die op de basisscholen gebruikelijk is, niet bij ieder kind past. Soms sluit een meer analytische methode beter aan bij de leerbehoefte van een kind: welke keuze heb ik en op welke grond maak ik die keus?
  • 2011 en 2015: workshop grammatica bij Prof. Peter Arno Coppen (De Taalprof). De Taalprof is een out-of-the-box denker bij uitstek. Hij leert mensen om te onderzoeken of er naast de ‘standaard’ oplossing van welk vraagstuk dan ook, nog een andere (leukere, speelsere, meer natuurlijke) manier is om de lesstof aan te bieden.
  • 2000 – heden: Ik ben lid van abcTaal.nl, een vereniging van Remedial Teachers.
  • 2005 – 2012: Ik zat 7 jaar in het bestuur van deze vereniging.
  • 2010 – heden: Voor abcTaal.nl verzorgde ik samen met Margit een aantal jaren de scholing en bijscholing van nieuwe collega-RT’ers. Ik ontdekte dat ik het heel leuk vind om mijn kennis met anderen te delen.
  • 2014: Bij de Matrixmethode haalde ik het deelcertificaat “Hoofd Leegmaken”
  • 2014: Bij Olive Hickmott (Engeland) – opleiding Empowering Learning. Zij maakte mij enthousiast voor weer een andere manier van leren, die juist voor kinderen met dyslexie heel erg goed blijkt te werken.
  • 2016 – nu: Opleiding Medierend Leren bij het Stibco. 3-jarige opleiding met voortraject. Afronding verwacht in 2019.