Het geheim van de klinker
arrow_drop_up arrow_drop_down

Word een topjuf in open en gesloten lettergrepen

Trainingstraject voor leerkrachten

Het meest frustrerende spellingprobleem

De jager en bakker woorden.

Of de letterdief en de dubbelzetter.

Of de mollen en molen woorden.

Of de klankgroepwoorden.

Iedere methode heeft er zijn eigen benaming voor. De woorden met een open (zo-nen) of gesloten (zon-nen) lettergreep.

Leerkrachten en ouders zijn het erover eens

Met dit soort woorden worstelen kinderen het meest. Ze kunnen het honderd keer uitleggen, maar het blijft fout gaan.

En als het dan eindelijk in de spellingles goed gaat, dan is het bij het vrij schrijven opnieuw een puinhoop.

Frustratie alom. 

Leerlingen raken volledig de weg kwijt. Enkele letters, dubbele letters, ze doen maar wat (zoals je hiernaast ziet).

20 van de 28 kinderen in mijn klas vielen de afgelopen CITO uit op dit onderwerp. Ze weten de regel wel, maar passen hem niet toe.  Wat doe ik verkeerd?
Helen, leerkracht groep 5
Van alle gemaakte fouten gaat 30% over de open en gesloten lettergrepen. En ik zie dat kinderen daar ook zo hard over nadenken dat er daardoor ook andere rare dingen fout gaan.

Monique, leerkracht groep 5

Hoe is dat in jouw klas?

Is jouw klas al zo ver? Kunnen ze de woorden die bij hun ‘niveau’ horen makkelijk foutloos schrijven? 

Of zie je nog heel veel voetbalers, kasteelen, drupels en bloemkoolen langskomen?

Wat denk jij, als je dat ziet bij je leerlingen?

Ik heb dat toch al 20 keer uitgelegd?

Hoe machteloos voel je je dan?

Het kan echt anders! Er is een recept voor dit probleem!

Een super simpel recept

Zo simpel dat je - als het hoort - zult denken: "Is dat alles?"

Maar toch zul je een heel aantal stappen moeten zetten. 

Want ook als is je doel helder en het principe simpel…dan nog kost het tijd om eraan te wennen.

Net als bijvoorbeeld rijden in Engeland… hoe moeilijk kan het zijn, aan de andere kant van de weg rijden… Tot je merkt dat je al je refexen en gewoontes moet aanpassen.

Even gaat niks automatisch…

Daarom hebben wij (Jorien en Margit) de afgelopen 10 jaar gewerkt aan een routeboek. Stap voor stap nemen we je bij de hand. 

Zodat je doel in korte tijd glashelder wordt en zodat je het - met ons recept bij de hand - ook echt bereikt!

Trainingsprogramma Het geheim van de klinker

In het trainingsprogramma Het geheim van de klinker gaan we 3 maanden samen met enthousiaste leerkrachten aan de slag.

In deze drie maanden komt Het geheim van de klinker in iedere spellingles aan bod.
De eerste vier weken intensief, daarna wordt het verweven in de andere categorieën.

Het geheim van de klinker is aanvullend aan jullie huidige spellingmethode. Het vervangt hierin de uitleg over de open en gesloten lettergrepen.

Wat verandert er in jouw klas na het programma?

Jij kunt alle kinderen de open en gesloten lettergreep uitleggen

Je behandelt de open en gesloten lettergrepen met veel zelfvertrouwen in de klas, omdat het verhaal dat je vertelt ook voor jouzelf volkomen logisch is.

Kinderen ervaren meer houvast

Ons recept geeft zowel jou als de kinderen stap voor stap de juiste opbouw voor het foutloos spellen van de open en gesloten lettergreep. "Waarom heeft niemand me het eerder zo uitgelegd?!"

Kinderen hebben de touwtjes in handen

Kinderen werken vaak in tweetallen of in groepjes. Door de woorden die ze onderling gaan gebruiken helpen ze elkaar met het opbouwen van hun eigen innerlijke dialoog. Ze weten daarmee ook hoe ze hun eigen werk kunnen controleren.

Er is door de jaren heen minder instructietijd nodig

Kinderen beheersen de open en gesloten lettergreep direct na het aanleren. Zo hoeft er in latere jaren geen ruimte meer voor gereserveerd te worden in de spellingles en komt er meer tijd beschikbaar voor vrij schrijven.

CITO-resultaten gaan omhoog

Doordat de bulk aan fouten met de open en gesloten lettergreep verdwijnt, verbeteren de toetsresultaten direct.

Minder kinderen in aparte groepjes

Er zijn minder uitvallers, waardoor er minder kinderen in de klas en buiten de klas extra hoeven te oefenen.

Nu ik dit weet, zou ik het nooit meer anders aan leerlingen kunnen vertellen.

Floor, leerkracht groep 3-4

Ervaringen van deelnemers

Luuk ging duidelijk vooruit met spelling, door jullie methode snapt hij nu (eindelijk) echt hoe het zit! Dat maakt ook dat hij nu nog steeds wel weet dat spelling niet zijn beste vak is op school, maar dat hij nu ook heeft ervaren dat door deze oefeningen er "opeens" ook wel voldoende resultaten behaald kunnen worden voor spelling!

Dit heeft echt wel een positief effect gehad op zijn zelfvertrouwen, hij kan het dus wel!

 

Onlangs bleek bleek dat Luuk zijn achterstand van 13 maanden had teruggebracht naar 6 maanden!

 

Kortom bedankt Jorien en Margit voor jullie begeleiding en informatie, we gaan nog zeker door en blijven graag op de hoogte van jullie ontwikkelingen met Taalkanjer!

Annelieke

Terwijl ik de cursus online volgde, was Bart mijn leerling. Het mes sneed dus aan twee kanten. Ik leerde zelf en Bart leerde weer van mij. Het eindresultaat was dat mijn Nederlands niveau zo enorm verbeterd was, dat ik mijn eigen kind kon begeleiden en helpen met zijn spellingsprobleem.

Het laatste jaar is Bart qua spelling met sprongen vooruit gegaan, is een stuk zelfverzekerder geworden en gaat sinds kort naar de Havo. Iets waar ik twee jaar geleden niet eens op durfde hopen.


Ik weet hoe frustrerend het kan zijn wanneer je kind met een taalprobleem kampt en je geen passende begeleiding of hulp kunt vinden. Dan is deze cursus zeker een aanrader. Je doet er zelf de nodige kennis mee op, en het allerbelangrijkste: je kunt je kind zélf helpen met zijn/of haar taalproblemen.

Gerda

Voor wie is het programma WEL bedoeld?

  • Voor iedereen die een kind wil helpen dat worstelt met de open en gesloten lettergreep.
  • Voor iedereen die niet bang is om het roer om te gooien.
  • Voor iedereen die in zichzelf en in de kinderen wil investeren

Voor wie is het programma NIET?

  1. Voor iemand die denkt dat je dit probleem met simpele tips oplost. 
  2. Voor mensen die denken: het gaat toch goed zoals het gaat.
  3. Voor wie liever brandjes blust dan een structurele oplossing zoekt.
  4. Voor wie het liever in zijn eentje uitzoekt.

Wat krijg je bij Het geheim van de klinker?

6 lessen

les 1 - basiskennis - welke begrippen zijn essentieel  - wat zijn onze uitgangspunten. 

les 2 - theorie voor eenlettergrepige woorden

les 3 - deze theorie toepassen op woorden met meer lettergrepen

les 4 - hoe ziet mijn spellingsles eruit - motivatie, betrokkenheid en eigenaarschap van de kinderen - dictee en denkstappen spelling

les 5 - de puntjes op de i

les 6 - hoe ga ik om met andere spellingsproblemen (trijn, kursus, oojevaar)

Iedere les kent twee delen: bespreken van de praktijk van de afgelopen periode en daarna aanvullen van nieuwe theorie. 

Alle theorie in duidelijke en praktische stappen uitgelegd

Je krijgt een map met daarin alle stappen die je met je klas gaat zetten. Bovendien vind je voor iedere stap voorbeeldlessen, waarmee je direct aan de slag kunt.

Ondersteunende materialen voor in de klas

Je krijgt korte filmpjes en posters, zodat je de nieuwe kennis op een heldere en makkelijke manier met je kind(eren) kunt delen.

Verwerkingsmateriaal voor de leerlingen

Bij iedere stap krijg je werkbladen voor in de klas waarmee de kinderen individueel of in tweetallen aan de slag kunnen.

Je krijgt ook andere materialen om heel concreet te kunnen oefenen. Zelf doen, zelf ontdekken, zelf nadenken voor maximaal resultaat.
Van “ik doe maar wat” naar “Ik weet wat ik doe!”

Vinger aan de pols

Volautomatisch goed schrijven vraagt veel oefening. Dat doen we door kinderen dictees te laten schrijven. Iedere week stuur je de gemaakte dictees naar ons en daar krijg je feedback op. Zo weet je zeker dat je op het goede spoor blijft.

Meer dan 100% inzet en ondersteuning van onze kant

Je kunt je vragen 24/7 stellen via whatsapp of mail. 

Wat vragen wij van jou?

Je bent bij iedere training aanwezig

Je gaat direct met het geleerde aan de slag met je klas

Je leert van collega's en andere deelnemers in het programma

Je deelt met ons je successen, je vragen en je twijfels zodat we samen kunnen gaan voor een maximaal resultaat.

Jouw investering

Individuele leerkracht

Team (max 10 personen)

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen bij Het geheim van de klinker

Past dit binnen onze methode?

Ja en nee….Heel veel dingen van je methode kun je gewoon blijven doen. Maar op een aantal punten zul je andere keuzes moeten maken. Om je hiermee te helpen hebben we voorbeeldlessen voor je uitgewerkt. Inclusief powerpoints en filmpjes die klaar zijn voor gebruik.
Als je blijft doen wat je doet, zul je ook dezelfde resultaten krijgen.

Raken kinderen niet in de war als je het anders aanbiedt?

Als kinderen na alle instructie die ze al gehad hebben nog steeds (veel) fouten maken met de open en gesloten lettergreep, kun je dan niet zeggen dat ze juist al in de war ZIJN? En dat de uitleg die ze gekregen hebben blijkbaar niet helder genoeg was?
Wij maken niet voor niets de keus voor een andere invalshoek. En ja, dat vraagt even omschakelen. Zowel voor jou als voor de kinderen. Maar heel vaak krijgen we reacties als:
"Waarom heeft niemand het me eerder op deze manier uitgelegd?!”
“Oh, maar als je het ZO doet is het eigenlijk veel logischer”

Hoeveel tijd kost het?

Het kost tijd om je iets nieuws eigen te maken, dat zullen we niet ontkennen.
Je moet je de nieuwe gedachtegang eigen maken en je moet je lessen wat anders voorbereiden dan je gewend was. Ook jouw ‘automatische piloot’ moet geherprogrammeerd worden. Maar op de wat langere termijn ben je veel minder onderwijstijd kwijt aan dit spellingprobleem.
Concreet: Je volgt de lessen, je bestudeert de theorie, je bereidt je lessen voor en past het geleerde toe in de klas.

Ontdek nu Het geheim van de klinker