Heb jij weleens het gevoel dat je op REPEAT staat?
Heb je sommige dingen nou al honderd keer uitgelegd, maar blijft het maar fout gaan?
Zie je de spelling dan in de spellingles eindelijk goed gaan, maar is het bij het vrij schrijven opnieuw een puinhoop?
Hoor je van kinderen: "Ik snap er niks van... ik ga het noooooit leren!"? En zie je inderdaad dat ze af en toe volledig de weg kwijt zijn?
Wat dacht je ervan om eens een andere aanpak te proberen?
Want het is misschien een dooddoener, maar als je steeds hetzelfde blijft doen met je leerlingen, moet je niet verwachten dat het resultaat opeens anders wordt.
Een andere aanpak doorbreekt het patroon, geeft kinderen veel meer grip op spelling en maakt dat jij als leerkracht veel minder hard hoeft te werken.
Geef jij les aan leerlingen in de midden- of bovenbouw van de basisschool? Dikke kans dat er kinderen in je klas zitten die de spelling maar niet onder de knie kunnen krijgen. Kinderen die 2 of zelfs 3 niveaus lager scoren op LVS-toetsen dan je eigenlijk verwacht.
Je stoot je kop tegen wat wij het Methode-plafond noemen. Dat plafond is het maximaal haalbare wat je met je spellingmethode - inclusief alle verdieping en extra ondersteuning - kunt bereiken.
Je arsenaal aan oefeningen is uitgeput. Nog een keer precies hetzelfde zeggen heeft geen zin meer.
De enige manier om meer oefeningen te krijgen, is om ze zelf te maken. En je hebt het al zo druk.
Bovendien heb je niet het idee dat meer oefenen gaat helpen. Want je leerlingen oefenen al zoveel en het oefenen gaat vaak wel goed, maar het toepassen lukt gewoon niet.
Spelling = doel ipv een middel.
En dat is zonde.
Je blijft maar in een kringetje ronddraaien.
Tenminste, als je vasthoudt aan het idee dat jullie spellingmethode de enige manier is om kinderen spelling aan te leren.
Door onze kennis te bundelen in deze producten, hebben we de afgelopen jaren honderden kinderen geholpen om wel goed te spellen.
Voor zowel Jorien als Margit was het vastlopen van ons eigen kind de trigger om ons te verdiepen in het proces van leren lezen en schrijven.
Niks is een betere motivatie om ergens in te duiken dan te zien dat je eigen kind vastloopt en daar diep ongelukkig van wordt.
Onze eigen kinderen zijn dus ook letterlijk proefkonijn geweest in allerlei methodes en aanpakken die we tegenkwamen.
De eerste reflex was natuurlijk: gewoon meer oefenen. Die opdracht kregen we van de juf en dat deden we dus ook. Met liefde. Niet altijd met plezier: de frustratie van school kwam mee naar huis.
Toen de pen op een gegeven moment door de kamer vloog kwam het moment van inzicht: dit is niet de manier.
Meer oefenen op dezelfde manier is gewoon niet de oplossing.
Maar wat dan?
Een eerste inzicht kwam eigenlijk toen onze Chris zijn naam ging schrijven als Kris, terwijl hij hem eerst gewoon schreef zoals het hoorde. Hij maakte zo'n strikte koppeling tussen klank en letter dat het voor hem gewoon niet mogelijk was, dat als de juf zei dat 'ch' klinkt als 'g', dat zijn naam dan met 'ch' kon beginnen. Hoe hadden wij toch ooit zo'n fout kunnen maken!
Ik heb moeten praten als Brugman om hem duidelijk te maken dat sommige letters meer dan 1 klank kunnen hebben. En dat je sommige klanken ook op meer dan 1 manier kunt schrijven.
We hebben maar 26 letters en veel meer klanken - zeker als je ook nog naar leenwoorden gaat kijken.
Toen hij dit eenmaal wist, leek er een last van zijn schouders te vallen.
Maar hadden we er dan geen probleem bij?
Want als je niet zomaar weet welke klank er bij een letter hoort, krijg je juist meer twijfel...
Wat ik ook zag bij Chris - en dat heb ik later bij heel veel leerlingen gezien - was dat hij ieder woord dat hij tegenkwam opnieuw ging analyseren. Of hij het nu moest lezen of schrijven, hij zette zijn oren open en ging direct in de nadenkstand.
En iedereen weet: nadenken is niet automatiseren. Het duurt lang en je hebt kans op fouten.
Hoe kon je dat nadenken uitschakelen?
Hoe lees en schrijf je eigenlijk als je het eenmaal goed kan?
Je gebruikt je ogen! Je fysieke ogen, maar ook je interne ogen - mind's eye noemen ze dat in het Engels. Spiekbriefjes in je hoofd noemen wij het. Die zorgen voor een supersnelle verbinding tussen de letters van het woord, de klank en de betekenis.
Spiekbriefjes zijn echt onmisbaar om woorden met ij/ei, au/ou te schrijven, maar ook bij andere woorden geldt: zonder spiekbriefjes kost lezen en schrijven veel te veel inspanning en tijd.
Die spiekbriefjes maken sommige kinderen als vanzelf, maar vaak moet je daar bewust aandacht aan geven. Juist de kinderen bij wie het lezen en schrijven moeizaam blijft, wil je trainen in het maken van die spiekbriefjes: je ziet een woord en je zegt het; je hoort een woord en je schrijft het.
Code gekraakt! Toch?
Nou, toch niet helemaal. Want als je alle woorden in de Dikke van Dale als spiekbriefje in je hoofd wil zetten, dan ben je wel even bezig. En bovendien ben je altijd afhankelijk van iemand die je in eerste instantie vertelt wat er staat.
En op het moment dat leerlingen meer woorden kennen, komt altijd de vraag: WAAROM klinkt de a in ja anders dan in jas - of een variant daarop ;-). En WAAROM heb ik in maan twee a's nodig en in manen maar eentje? (en in waarom weer twee ;-)). En WAAROM moet ik blommen met twee m'en schrijven en bloemen maar met eentje?
En als ze het niet vragen, dan zie je het wel als ze schrijven:
Het is één groot drama!
Leerlingen kunnen je vaak feilloos de regels vertellen die ze moeten toepassen om tot een goede spelling te komen.
En toch blijven ze die fouten maar maken...
En dat komt simpelweg doordat kinderen geen idee hebben van het systeem dat er achter het gebruik van de klinkers zit. Alsof het geheim gehouden wordt.
Alle leerlingen die we dit Geheim van de klinker uitleggen, zeggen ons: "Waarom heeft niemand me dit eerder verteld? Zo snap ik het wel."
En doordat ze het systeem doorzien en gaan toepassen en gebruik maken van de spiekbriefjes in hun hoofd gaan de resultaten als een speer omhoog.
We raden je aan om je alleen in te schrijven als de meeste van deze punten op jou van toepassing zijn:
Herken je je hierin? Doe jezelf en ons een lol en meld je dan niet aan.
Alles wat je in deze training leert, hebben we zelf met onze kinderen en daarna met eigen leerlingen getest en steeds verder aangescherpt en verbeterd.
Daarna zijn we onze kennis gaan overdragen aan ouders, RT'ers en leerkrachten, met als doel dat zij hun eigen kinderen en leerlingen dezelfde resultaten konden bereiken: de start van een vliegwiel.
Dit proces heeft in de afgelopen jaren geleid tot het programma zoals het nu is.
We gaan je niet vermoeien met alles waarvan we hebben gemerkt dat het niet werkte.
In het programma geven we je juist de recepten waardoor de magie in gang wordt gezet.
Om je een idee te geven zijn hier resultaten van een aantal deelnemers aan onze trainingen:
Geen E-scores meer bij de CITO spelling in mijn groep
Sinds ik jullie aanpak gebruik bij mijn dictees en de kinderen steeds vraag om eerst even te kijken of ze het woord voor zicht kunnen zien, zijn de scores op toetsen - ook bij de CITO - enorm gestegen!
Kann, leerkracht groep 3/4
Ik kan het niet meer anders uitleggen aan kinderen!
Nu jullie me hebben laten zien wat de logica is, heb ik het gevoel dat ik kinderen voor de gek houd als ik het ze op de oude manier uitleg.
Floor, leerkracht groep 3/4
Ik dacht dat ik een zwakke groep had...
Ik schrok me te pletter van het resultaat van de M5-CITO.
Wat had ik verkeerd gedaan?
Ik besloot om het roer om te gooien en de Taalkanjer manier te gebruiken.
In juni waren de CITO scores al enorm gestegen en nog een paar maanden kon een deel van de kinderen zelfs verrijkings-opdrachten gaan maken!
Christine, groep 5/6
Taalkanjer heeft mijn zoon super geholpen!
Luuk ging duidelijk vooruit met spelling, door jullie methode snapt hij nu (eindelijk) echt hoe het zit! Dat maakt ook dat hij nu nog steeds wel weet dat spelling niet zijn beste vak is op school, maar dat hij nu ook heeft ervaren dat door deze oefeningen er "opeens" ook wel voldoende resultaten behaald kunnen worden voor spelling!
Dit heeft echt wel een positief effect gehad op zijn zelfvertrouwen, hij kan het dus wel!
Onlangs bleek bleek dat Luuk zijn achterstand van 13 maanden had teruggebracht naar 6 maanden!
Annelieke, ouder
Mijn zoon heeft enorme stappen gezet
Hij kwam naar me toe: “We moeten nog wat aan Nederlands doen”. Ik viel bijna van mijn stoel! Wat is dit! Hij wil nooit wat doen en nu weet ie natuurlijk hoe het moet, dus nu vindt hij het wel leuk worden om wat te doen!
En z’n schrijven. Als ik kijk hoe we begonnen: één grote gestreepte rotzooi, je kon niks lezen. Het is allemaal weg! Hij schrijft gewoon. Denkt niet: “Oh hoe moet ik dit schrijven!?” Het komt er gewoon uit. Het is echt bijzonder. Ik ben echt heel blij!
Angelina, ouder
Meer dan ik ooit durfde hopen.
Uit ervaring weet ik hoe frustrerend het kan zijn wanneer je kind met een taalprobleem kampt en je geen passende begeleiding of hulp kunt vinden in je directe omgeving.
Jullie werkwijze neemt veel onduidelijkheid weg bij het lezen en spellen van woorden.
Bart is qua spelling met sprongen vooruit gegaan, is een stuk zelfverzekerder geworden en gaat sinds kort naar de Havo. Iets waar ik twee jaar geleden niet eens op durfde hopen.
Gerda, ouder
Hebben jullie al aanvullende methodieken voor spelling en geven die niet het gewenste resultaat?
Dan is er waarschijnlijk een van deze dingen aan de hand:
Na je aanmelding krijg je onze complete en geteste aanpak om kinderen te leren spellen zonder fouten.
Die bestaat uit 7 stappen:
1. Zo leer je kinderen de basiselementen van de geschreven taal
Hoe geef je kinderen inzicht in onze verzameling letters, zodat je zeker weet dat ze geen letters door elkaar halen en vertrouwd raken met het feit dat er verschil is tussen letters en klanken?
2. Zo leer je kinderen spiekbriefjes in hun hoofd maken
Hoe zorg je dat kinderen spiekbriefjes krijgen in hun hoofd en daar ook op leren vertrouwen, zodat ze toegang krijgen tot de snelste manier waarop we woorden kunnen lezen en schrijven?
3. Zo geef je kinderen inzicht in de basisstructuur van woorden
Hoe zorg je dat kinderen bij woorden van één lettergreep in een oogopslag -dus zonder moeilijke regels- doorzien wat de klank is die ze aan de klinker moeten geven als ze lezen (ja en jas) en omgekeerd hoe ze de klinkerklank die ze horen moeten schrijven (ma en maan)?
4. Zo geef je kinderen inzicht in de structuur van woorden met meer lettergrepen
Kinderen die weten hoe de taal werkt bij woorden met één lettergreep hoeven alleen nog maar te leren hoe je woorden met meer lettergrepen verdeeld in stukjes. Ontdek welke wetten we hiervoor gebruiken.
5. Zo leer je kinderen schrijven zonder na te denken over de spelling
Spelling is een middel en geen doel. Het doel is simpelweg opschrijven wat je hebt bedacht. Ontdek met welke aanpak je kinderen hier al vanaf de eerste spellingles op voorsorteert.
6. Zo betrek je kinderen bij hun eigen leerproces
Niets werkt zo demotiverend als dat je geen invloed kunt uitoefenen op waarmee je moet gaan oefenen. Ontdek hoe je kinderen steeds aan het werk kunt zetten met woorden die voor hen zinvol zijn.
7. Zo wordt de spellingles leuk
Hoe zorg je dat alle kinderen betrokken zijn bij de spellingles? Dat ze met elkaar zorgen dat ze allemaal beter worden in spelling?
Besloten community
Je krijgt onbeperkt toegang tot de besloten community van dit programma. Een unieke plek waar je in contact komt met alle deelnemers die bezig zijn om kinderen beter te leren spellen.
Ik was al een jaar bezig een verbeterplan voor spelling. We hadden al een andere expert laten komen om onze aanpak te verbeteren, maar vooral die open en gesloten lettergrepen blijven voor veel kinderen een onderdeel waar ze maar geen vat op krijgen. We blijven als leerkrachten hameren op "welke klank hoor je?" en welke regel moet je dan toepassen. De meeste kinderen kunnen het op dat moment goed toepassen in hun spellingsles. Geef je ze een vrije stelopdracht, dan zie je het toch weer misgaan. En dan is er nog die groep die je wanhopig blijft aankijken. "Ik hoor de klank niet", zie je ze denken. "En de regel? Tja, geen idee hoe het ook alweer zat." Frustrerend voor kind en leerkracht dat je met eindeloos herhalen maar niks bereikt.
Bij het eerste gesprek met jullie, was ik daardoor echt nieuwsgierig geworden of dit een oplossing zou zijn. Toen ik met jullie verder sprak en inzicht kreeg in jullie aanpak, voelde ik echt dat dit de manier kon zijn om de kinderen die maar geen vat op spelling krijgen, te helpen.
In september 2018 zijn wij begonnen met het Geheim van de Klinker van Taalkanjer. Van groep 3 tot en met 8 leren we de kinderen dit aan. Ineens gaat het niet meer om de klank, maar om logica. Het is voor ieder kind uit te leggen en te begrijpen.
Vorige week zat ik in de klas toen de leerkracht de spellingspelletjes ging doen. In tweetallen zaten de kinderen te oefenen met de woorden. Een klas van 29 stuiterballetjes, maar toen ik om me heen keek, zag ik elk kind betrokken bij de spellingsles. De resultaten zijn veelbelovend. Zeker bij de groepen die er vanaf de start mee gewerkt hebben. Het geeft ons en de kinderen houvast op die o zo lastige Nederlandse taal!
Twijfels die ik heb gehad zijn vooral geweest op de momenten dat ik merkte dat ik veel tijd van de leerkrachten eiste, met studiemomenten en met lesvoorbereiding. Theorie die doorgewerkt moet worden om grip erop te krijgen, kritisch nadenken over de methode en hoe je de categorieën gaat aanbieden. De overstap was mijn beslissing en af en toe vroeg ik me af of iedereen er wel achter stond. Toch als ik de leerkrachten spreek, is iedereen overtuigd van de visie en kunnen we ook niet meer anders. Het vraagt veel, maar we bereiken ook zoveel. Dan is het het toch zeker waard.
Spellen zonder fouten is grotendeels een online training en dat heeft deze voordelen voor jou:
RT - voor 1-1 werken met leerlingen. De 7 stappen naar een spelling zonder fouten leggen we je uit in diverse documenten en video's. Ook heb je allerlei materiaal tot je beschikking om de stappen met je leerlingen in de praktijk te brengen.
SCHOOL - voor de leerkracht die met een klas aan de slag gaat of voor een heel team. Behalve de documenten, video's en materialen krijg je persoonlijke ondersteuning van ons bij het combineren van Spellen zonder fouten met je huidige spellingmethode. Daarnaast geven we (samen met jou) een informatiebijeenkomst voor de ouders van je klas. En we maken 2x een diepte-analyse van de CITO LVS toets spelling van je klas. Zo weet jij dat je voor ieder kind de juiste aanpak kiest.
Als je binnen je school met een hele klas aan de slag wil, heb je altijd te maken met de leerjaren onder en boven je. We willen dan ook samen met jou onderzoeken hoe je dit het beste binnen jouw school kan aanpakken. Een traject met een klas is dus altijd op maat.
Veel mensen zijn ultra-gevoelig voor hoge spellingresultaten. Leerlingen scoren beter op de cito, kunnen een hoger advies krijgen en de school stijgt in aanzien.
De leerlingen kunnen hun gedachten beter op papier zetten en hebben daar hun hele leven plezier van.
Die resultaten hebben jouw leerlingen straks, want:
Op maat
Blijf er niet mee zitten, maar mail ons: info@taalkanjer.nl
Ieder kind kan leren spellen zonder fouten!