Margit Kiewit
arrow_drop_up arrow_drop_down

Margit Kiewit - van IJzeren

Onze zoon liep in groep 3 volledig vast! Met pijn in mijn hart bracht ik hem ieder dag naar school, want hij was daar diep ongelukkig. Van een vrolijke sociale en zelfverzekerde kleuter – die in de kleuterklas niks meer kon leren volgens de juf – was hij veranderd in een aangeschoten zielig vogeltje.

Het besluit om hem te laten doubleren in groep 3 was al genomen toen ik bij toeval stuitte op een andere benadering van het leesonderwijs.

Door een radicaal andere aanpak haalde ik met hem tussen juni en het eind van de zomervakantie de achterstand compleet in. Ik zag mijn zoon weer opbloeien!

De problemen waren niet compleet uit de lucht: bij iedere nieuwe uitdaging zocht ik voor hem weer de aanpassingen en de aanvullingen die hij nodig had. Zo heb ik hem gedurende de hele basisschooltijd af en aan begeleid en in 2018 is hij gestart met een economsiche studie aan de Universiteit Tilburg.

En dat terwijl de juffrouw hem in groep drie hem eigenlijk naar het speciaal onderwijs had willen verwijzen!

Dit traject met mijn zoon maakte dat ik me steeds meer ging interesseren in het leren lezen en schrijven. Hoe komt het dat zoveel kinderen vastlopen en wat kunnen we doen om hen toch te helpen? Ik ging steeds meer kinderen helpen, opleidingen volgen, boeken lezen en zo kwam ik steeds dichter bij een aantal wezenlijke elementen die nu onderdeel zijn van de aanpak van Taalkanjer. 

  • Ik heb informatica gestudeerd (1987 – 1993). Iets heel anders dus, maar ook toen al zat het erin: ik was altijd degene die voor iedereen de fouten uit de teksten haalde ;-).
  • Daarna heb ik 15 jaar in de automatisering gewerkt.
  • 2005: Opleiding Methode de Haan
  • 2006-heden: lid abcTaal.nl
  • 2007-2014: voorzitter abcTaal.nl
  • 2007: Start eigen bedrijf als RT’er: Florescens
  • 2010-heden: opleider bij abcTaal.nl
  • 2011 – Grammatica – Prof. Peter Arno Coppen (De Taalprof)
  • 2012 Opleiding tot Kernvisiecoach
  • Diverse workshops op het gebied van taal en beelddenken
  • 2014 Start TaalKanjer
  • 2017 Basismodule Mediërend Leren bij het Stibco