Jorien Koedam

Mijn kinderen zijn alledrie ‘gediplomeerd’ dyslectisch. Dat is de grap die wij er thuis om maakten.

Ze kregen alledrie een dyslexie-verklaring, maar wat ze lieten zien op school was voor alledrie anders.

Toen onze jongste tegen dezelfde problemen aanliep als haar oudere zus, had ik inmiddels mijn opleiding tot dyslexie-specialist afgerond, dus ik mocht haar op school zelf extra les geven, buiten de klas.

Toen sloeg de frustratie pas echt toe. Niet zozeer bij haar, maar vooral bij mij. Want ze bleef dezelfde fouten maken.

Wat ik mij niet realiseerde… wat dus mijn cruciale fout was… is dat ik wel extra oefende – op een gespecialiseerde manier- , maar dat ik in wezen hetzelfde zei en deed als de juf.

Voor mijn dochter werkte dat niet! Het kwartje viel niet..

Daar weigerde ik me bij neer te leggen en uiteindelijk vond ik iets dat wel bij haar paste: ze ging meteen met sprongen vooruit.

Deze aanpak heb ik sindsdien steeds verfijnd en uitgebreid met leerlingen in mijn praktijk. Uiteindelijk is het de aanpak die we nu bij Taalkanjer gebruiken om kinderen te helpen.

  • Ik studeerde pedagogiek en logopedie (1977 – 1984). Mijn specialisatie was taalontwikkeling.
  • 1985 – 1990 werkte als logopediste op een LOM-school. Ik ontwikkelde hier mijn belangstelling en expertise op het gebied van schriftelijke taal: lezen en spelling. 
  • 1991 – 1996 werk op een Medisch kleuterdagverblijf. Ik werkte hier met kinderen met stoornissen in het autistisch spectrum. Ze waren nog jong, dus in die tijd hield ik me niet echt bezig met lezen en spellen. Maar de belangstelling bleef! En toen de gelegenheid zich voordeed, startte ik een nieuwe opleiding:
  • 1996 post-HBO opleiding voor Dyslexie aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. En toen ik die had afgerond, zegde ik mijn laatste baan als logopediste op en begon ik mijn eigen praktijk.
  • Sinds 1999: Eigen praktijk als Remedial Teacher. Ik werk sindsdien in een eigen RT-praktijk met kinderen die problemen hebben met lezen en spelling. Ik accepteer niet dat ik een kind niet kan helpen. Als het moet, blijf ik zoeken naar andere manieren om de lesstof aan te bieden. Dat werd extra dingend, toen mijn beide dochters steeds meer vastliepen met lezen en spelling. Wat ik in mijn Dyslexie-opleiding geleerd had, deed ik met hen. Met weinig resultaat! Mijn zoektocht begon daar! Met als belangrijkste stap:
  • 2000: Opleiding Methode de Haan. Tijdens deze opleiding ontwikkelde ik het inzicht dat de ‘klankbenadering’ die op de basisscholen gebruikelijk is, niet bij ieder kind past. Soms sluit een meer analytische methode beter aan bij de leerbehoefte van een kind: welke keuze heb ik en op welke grond maak ik die keus?
  • 2011 en 2015: workshop grammatica bij Prof. Peter Arno Coppen (De Taalprof). De Taalprof is een out-of-the-box denker bij uitstek. Hij leert mensen om te onderzoeken of er naast de ‘standaard’ oplossing van welk vraagstuk dan ook, nog een andere (leukere, speelsere, meer natuurlijke) manier is om de lesstof aan te bieden.
  • 2000 – heden: Ik ben lid van abcTaal.nl, een vereniging van Remedial Teachers die werken volgens Methode de Haan
  • 2010 – heden: Taalkanjer: Ik ontdekte dat ik het heel leuk vind om mijn kennis op een andere schaal met anderen te delen. Samen met Margit maken we ons hard voor kinderen die zo worstelen met lezen en spelling. Op school lijkt er maar één manier te bestaan, terwijl de behoeftes van kinderen zo verschillen! Bovendien vinden we eigenlijk dat er in onderwijsland dingen gebeuren die op zijn zachtst gezegd niet handig zijn. We werken samen met scholen die met ons zoeken naar een effectievere start van het proces van leren lezen en spellen. En we werken met ouders die zien dat hun kind verschrikkelijk vastloopt en die open staan voor een andere aanpak. Want je bent nooit te laat om daarmee te beginnen!
  • 2014: Bij de Matrixmethode haalde ik het deelcertificaat “Hoofd Leegmaken”
  • 2014: Bij Olive Hickmott (Engeland) – opleiding Empowering Learning. Zij maakte mij enthousiast voor weer een andere manier van leren, die juist voor kinderen met dyslexie heel erg goed blijkt te werken. En altijd zoekend naar nieuwe ingangen, begon ik in 2016 aan de volgende uitdaging:
  • 2016 – 2019 Opleiding Medierend Leren bij het Stibco. 3-jarige opleiding met voortraject.
  • 2021 - ons BOEK is af! Het heet: Spellen zonder Fouten.
    We hadden het ook "Taalkanjer in vogelvlucht" kunnen noemen, want dat is wat het is. Het geeft je een indruk van wat wij in de dagelijkse schoolpraktijk zien gebeuren en waarom we daar niet blij van worden. En natuurlijk nemen we je stap voor stap mee in hoe wij vinden dat het WEL zou moeten en kunnen. Niet alleen voor de kinderen die vastlopen, maar voor allemaal! Want je weet niet van te voren wie de uitvalleitjes in je klas zijn en tegen de tijd dat je dat ziet, heb je al kostbare tijd verloren! 
  • 2022 - wat hier komt te staan, dat lees je later :))