Zittenblijven in groep 3 of 4 lost niks op - 3

Zittenblijven in groep 3 of 4?

Drie redenen om daar absoluut ‘NEE’ tegen te zeggen.

Waarom lost zittenblijven zelden wat op?

Als een kind goed schoolrijp is als het naar groep 3 gaat, is het toe aan leren lezen en schrijven. Als het dan geen goede start maakt, heeft het weinig zin om nog een jaar op dezelfde manier dezelfde lesstof aan te bieden.

Daar zijn 3 belangrijke redenen voor en de derde bespreek ik in deze blog.

In de eerst blog legde ik uit welke verwarring er in het hoofd van je kind zit als hij niet goed weet wat het verschil is tussen letters en klanken.
In de tweede blog legde ik uit met welke voorkennis een kind in groep 3 komt en hoe je die voorkennis optimaal benut!

De derde reden.

De derde belangrijke reden waarom je kind niet gebaat is bij het overdoen van groep 3 of 4 is deze:

Je kind is niet gebaat bij het overdoen van groep 3 of 4, omdat het lesaanbod waarschijnlijk niet aansluit bij zijn manier van leren en informatie verwerken.

Het aanbod op school is auditief (op het gehoor): letters krijgen klanknamen en woorden worden op het gehoor is stukjes gedeeld, waarbij de leerling de indruk krijgt dat:

  1. Bij ieder klank één letter hoort ook al schrijf je die met twee tekens. De aa is op school één letter.
  2. Schrijven wat je hoort een veilige strategie is. Terwijl kinderen die aan die strategie vasthouden fouten schrijven als: klijn, sgoen, sous, hont…
  3. Een letter hetzelfde is als een klank. Dit leidt tot grote verwarring. Ik ken een jongetje dat na een aantal weken in groep 3 zijn eigen naam niet meer goed uitsprak: hij heette Gerben, maar sprak dat ineens uit als GerBEN (in plaats van Gerbun). Of Simon – die zin naam al bijna een jaar goed kon schrijven – maakte daar ineens Siemon van.

Visueel woordbeeld.

Door de woorden te spellen (met de letters van het alfabet – Je weet wel: de Cock met C-o-c-k) versterk je het visuele woordbeeld van je kind.

En dat visuele woordbeeld is stabiel. Het ziet er altijd, overal en voor iedereen hetzelfde uit!
Het auditieve woord is niet stabiel! Een woord verandert van klank als je fluistert. Het klinkt anders afhankelijk van uit welke streek van het land je komt. Het klinkt anders als er andere woorden voor of achter staan. Bovendien is het er maar een fractie van een seconde.

Ons visuele geheugen is heel erg sterk. We kunnen ons van duizende dingen precies herinneren hoe ze eruit zien. We kunnen ons zelfs dat vakantiehuis of hotel van jaren geleden nog voor de geest halen!

Kinderen denken nog veel sterker dan volwassenen in beelden en hun geheugen is ook heel ‘visueel’.
Als we een woord op basis van klanken moeten schrijven, dan moeten we dat woord iedere keer dat we het schrijven opnieuw analyseren. En bij ieder klank een letter zoeken. Zelfs als dat vlot verloopt (en we weten inmiddels wat de risico’s zijn) dan is dat een intensief proces.

Als we gebruik maken van dat sterke visuele geheugen van een kind, dan ontwikkelt het van een woord een stabiel visueel plaatje in zijn hoofd. Hij hoeft dat dan alleen maar over te schrijven bij het volgende dictee.

Wat kun je doen? Hoe kun je helpen?

Maak het aanbod vooral visueel: schrijf de woorden op, leg ze met de letters van de letterdoos. Laat je kind de woorden niet in klanken zeggen, maar in letters spellen. Maak de structuur van een woord zichtbaar.

Voor je met het ‘echte’ werk gaat beginnen, is het leuk om eerst dit spelletje te doen.
Daarmee raakt je kind vertrouwd met het inzetten van zijn visueel geheugen:
Ik ga op reis en in neem mee….

 

Wil je eens met ons overleggen wat een goede stap voor jou is? Neem dan contact met ons op.