Zittenblijven in groep 3 of 4 lost niks op!

Zittenblijven in groep 3 of 4?

Drie redenen om daar keihard ‘NEE’ tegen te zeggen.

Rond deze tijd van het jaar (april-mei) valt voor sommige leerlingen van groep 3 of 4 het D-woord: doubleren of blijven zitten.  (doubleren is het franse woorde voor dubbelen).

Waarom lost zittenblijven zelden wat op?

Als een kind goed schoolrijp is als het naar groep 3 gaat, is het toe aan leren lezen en schrijven.
Als het dan geen goede start maakt heeft het weinig zin om nog een jaar op dezelfde manier dezelfde lesstof aan te bieden. Wat  je kind nodig heeft is een aanpak die meer past bij zijn manier van leren.

Waarom een keihard NEE tegen zittenblijven?

Daar zijn 3 belangrijke redeneren voor en de eerste bespreek ik in deze blog:

Je kind in niet gebaat bij het overdoen van groep 3 of 4, omdat het lesaanbod in die groepen hem in verwarring brengt! Je kind is in verwarring omdat hij niet weet wat het het verschil is tussen letters en klanken. Letters zijn namelijk niet hetzelfde als klanken! Meer weten hierover? Bekijk dan onderstaande video!

Dus wat moet je doen: Je moet een eind maken aan die verwarring!

Wat jij dagelijks ziet gebeuren is dat jouw kind worstelt met iets wat hij gewoon zou moeten kunnen.
Je ziet de vragen in zijn ogen.. je ziet het onbegrip als er weer rode strepen staan in zijn werk. Je ziet fouten die hij al lang niet meer zou moeten maken en je vraagt je af of hij het ooit gaat leren!

Je kind weet niet dat hij op het verkeerde spoor zit. En jij weet dat ook niet.
Voor jouw kind is iedere letter tegelijk een klank. Hij snapt dus niet waarom hij – als hij keurig al die klanken achter elkaar plakt – de verkeerde letters op papier heeft staan. Jij kunt hem uitleggen hoe het wel zit. Kijk naar dit filmpje over letters en klanken.

Wat gebeurt er als je kind nog een jaar in groep 3 of 4 zit?
In groep 3 en 4 krijgen de letters een ‘klanknaam’. Daardoor vervaagt voor je kind het verschil tussen een klank en een letter.
Hoe vaster je kind ervan overtuigd raakt – door alle lesstof nog een keer te herhalen – dat een klank hetzelfde is als een letter, hoe moeilijker hij straks zal inzien dat klanken en letters juist niet hetzelfde zijn. Hij zal dan blijven verklanken en verklanken is geen veilige en effectieve manier om te weten hoe je een woord moet schrijven!

Wil jij weten wat precies het verschil tussen een klank en een letter is?

Bekijk de video

Wat kun je doen?
Leer je kind het alfabet en leer hem dat een letter niet hetzelfde is als een klank.
Je mag best praten over de klank van een letter, maar vertel bijvoorbeeld ook dat je sommige klanken (bijvoorbeeld ij/ei, g/ch, t/d) op meer manieren kunt schrijven.

Wat doe je nog meer: ga de woorden spellen. Als je spelt ontstaan er geen misverstanden. Je kunt h-o-n-d spellen en uitleggen dat de d hier klinkt als een t, omdat hij aan het eind van een woord staat. (De regel die uitlegt waarom je hond met een d schrijft leert je kind in groep 4.)

LEES  ook de TWEEDE belangrijke reden waarom zittenblijven in groep 3 of 4 de problemen meestal niet oplost!

Vind je dit interessant en wil je meer weten hoe wij je kunnen ondersteunen om het ook echt te gaan doen? Neem dan contact met ons op.

Reacties zijn welkom!