Lezen moeilijk? Helpen mag!
Is lezen (nog) lastig voor je kind? Dan zijn er allerlei manieren waarop je kunt helpen.
Vaak komt het er dan op neer dan je samen met je kind leest.
Maar hoe doe je dat? Waar let je op? Hoe ondersteun je? Daar heb je verschillende mogelijkheden voor.
We zetten er hier een aantal op een rij:
Voorzeggen mag!
Soms wil je kind graag een tekst lezen die misschien nog net iets te hoog gegrepen is. Geen probleem. Leesmotivatie en belangstelling zijn belangrijker dan precies het goede avi-niveau. Als dat iets aan de hoge kant is, dan kan je kind het merendeel van de woorden gewoon zelf lezen.
Maar je wil niet dat een enkel lastiger woord een struikelblok vormt.
Als ik zo’n tekst met mijn leerlingen lees, dan spreek ik altijd een signaal af dat zij mij mogen geven en dat betekent: lees dit woord voor mij! Meestal kiezen we zoiets als een klein tikje op de bladzij.
Zo kun je de tekst samen gewoon lezen en bezig zijn met de inhoud in plaats van met een leesworsteling.
Het is belangrijk dat het regie bij je kind laat. Geen tikje? Dan zeg je niks. Want misschien wil hij/zij het zelf proberen en niks is dan zo vervelend als je opgejaagd voelen.
Komt zo’n ‘moeilijk’ woord nou vaker voor, dan is het goed om er heel even bij stil te staan: zie je het nog ergens? Op deze bladzijde of de volgende? Weet je kind wat het betekent? Welk deel van het woord kan hij wel zelf lezen. Door het woord even een paar seconden ‘aan te kijken’ heb je meer kans dat het de volgende keer wel in een keer goed gaat.
Lezen is de toegangspoort tot informatie en misschien wel tot de wereld. Open samen die poort :))
Lees om de beurt
Om de vaart van het verhaal er een beetje in te houden kan je ook afspreken dat je om de beurt een zin of een regel leest. Of om de beurt een bladzijde, net wat jullie prettig vinden.
Ook een leuke: iedere lezer mag stoppen wanneer hij wil. De ander leest op dat punt verder. Weet je precies de plek te vinden waar de ander stopte, dan verdien je een punt :).
En de topper voor veel kinderen: ze lezen een stukje en papa of mama (of oma of …. ) leest een 2 keer zo groot stuk! Zo word je extra beloond voor je inspanning.
Koorlezen
Dit werkt het beste bij teksten die op of net boven het AVI niveau van je kind liggen: Je leest de tekst eerst een keer rustig voor, waarbij je kind meewijst en in gedachten meeleest (soms werkt het ook goed als jij zelf bijwijst wat je leest).
Daarna lees je de tekst samen hardop, waarbij jij je kind als het ware 'op sleeptouw neemt'. Jij bepaalt het tempo, maar je kind moet natuurlijk wel kunnen volgen. Stem dus je tempo of op wat je kind kan. Een moeilijk woord ertussen is niet erg, maar je kind moet wel het gevoel hebben dat hij het merendeel gewoon met jou mee kan lezen. Ieder woord wordt in één keer gelezen (niet in klankstukjes); moeilijke woorden zeg je dus (een beetje) voor.
Combineren kan ook
Natuurlijk kan je bovenstaande manieren van werken afwisselen.
Als je kind aan de beurt in om te lezen, mag nog steeds moeilijke woorden voorzeggen als hij daarom vraagt (met jullie afgesproken signaal).
Je kan ook afspreken dat je de eerste bladzij via koorlezen doet en daarna op iets anders overgaat.
Of vandaag dit en morgen dat :)
Extra tip
Het is heel gezellig om samen met je kind uit één boek te lezen. Je kind zit op schoot of naast je op de bank. Maar soms is zo zitten vermoeiend, slecht voor je rug of te warm. Kijk dan of je een dubbel exemplaar kunt vinden van het boek dat je leest. Misschien laat de Bieb je dubbel lenen. Leg anders af en toe een bladzijde onder het kopieerapparaat.
Vind je het alles bij elkaar lastig om aan voldoende leeskilometers te komen. Dan is onze ZomerChallenge misschien handig voor je!
Die is helemaal gericht op leesplezier. En dat is toch wel een eerste voorwaarde om het lang vol te houden.
Als je meer wil lezen over hoe onze Zomerchallenge eruit ziet, kijk dan hier. Als je meteen wil inschrijven, dan kan dat hier.