I have a dream

Je hebt hem vast wel eens gezien, de “I have a dream”-speech van Martin Luther King.

En anders heb je er vast wel eens van gehoord.

Dit weekend kwam hij bij ons toevallig ter sprake, omdat een van de kinderen bezig was met een opdracht van school.
Ik heb hem nog een keer gekeken:

De rillingen liepen over mijn rug.

Het is geen speech die boosheid uitstraalt, hoewel die boosheid er voor de goede luisteraar zeker wel is.

Het is een speech die hoop uitstraalt. Hoop over een wereld die er nu nog niet is, maar die er zeker wel kan zijn.

Zo hebben Jorien en ik ook een droom.

Wij zien een lokaal voor ons waarin kinderen met plezier met spelling bezig zijn.

Samen.

Sterke spellers en zwakke spellers.

Waar de leerkracht niet bezig is met 10 x hetzelfde uitleggen (tel maar eens hoe vaak vanaf groep 4 t/m 8 de open en gesloten lettergrepen aan bod moeten komen; en dan nog is het een van de meest gemaakte fouten…).

Waar geen frustratie is over spelling, niet bij de kinderen, niet bij de leerkracht.

Waar kinderen weinig bezig zijn met de techniek van de spelling, maar vrijuit kunnen schrijven wat ze op papier willen hebben. En die paar dingen die ze nog lastig vinden iedere dag even in 5 minuten kunnen oefenen.

Waar de resultaten op de spellingtoetsen door het dak schieten.

Dat is ónze droom.

Soms zien we al stukjes van die droom waar worden. Afgelopen maandag vertelde juf Christine dat haar groep 6, die vorig jaar als zeer zwakke groep 5 begon en die ze met onze instructiemethode is gaan lesgeven, alle dictees tot nu toe foutloos heeft gemaakt. Ze straalde 🙂

Deel jij onze droom?

Maak dan een afspraak met ons voor ons coachinggesprek Grip op Spelfouten. Dan geven we je inzicht in wat je met kinderen aan kunt pakken en we geven je een aantal tips hoe je dat kunt doen.