Weet jij wat het verschil is tussen wel en niet lezen in de vakantie?
WHAM…
Soms komt het ineens bij je binnen.
Het inzicht.
Bij mij gebeurde dat toen ik dit plaatje zag in het boek Overcoming Dyslexia van Sally Shaywitz over het belang van lezen:
Gerekend naar een zomervakantie van 6 weken is het verschil 206.769 woorden (en een beetje).
Tussen wel en niet iedere dag lezen.
Maar, zul je misschien zeggen, het plaatje gaat over goede en slechte lezers. Wat als ik een slechte lezer thuis heb zitten? Die gaat echt niet lezen in de vakantie, laat staan dat ik hem zover krijg dat hij 20 minuten leest?
Ik voorzie nu al gedoe :-(.
Bij mijn zoon heb ik gezien dat het lastige van niet goed kunnen lezen, is dat wat je leest ook niet leuk is. Zwaar oninteressant, geen leuke verhalen, het niveau van een kleuter (zijn woorden ;-)). Dus je leest niet, dus je oefent te weinig, dus het lezen is nog lastiger, dus nog minder leuk, dus …. met een grote spiraal naar beneden.
Pas als je beter gaat lezen krijg je een positieve spiraal. Dan geldt: hoe meer je leest, hoe makkelijker (en leuker) het wordt, dus hoe meer je zult willen lezen…
En met hoe meer kennis en ervaring je aan het volgende onderwerp begint, hoe makkelijker dat weer te begrijpen is. Je woordenschat groeit, je belangstelling groeit, je kennis neem toe…
OK, meer lezen dus. Ook in de vakantie. Maar hoe organiseer je dat? Want als je een kind hebt dat lezen niet leuk vindt, dan is dat niet altijd gemakkelijk.
In alle jaren dat wij de Zomerchallenge organiseren, hebben we gemerkt dat een aantal dingen onmisbaar zijn:
- je wil weten wat je doel is.
- je moet vertrouwen krijgen dat je dat doel kan halen.
- het moet niet voelen als oefenen.
- je moet niet het gevoel hebben dat je als enige de klos bent
Wil je weten hoe we dat hebben gedaan en welke effecten dat heeft gehad op de kinderen die mee deden?
Lees dan ons e-boek: De zomerdip overwonnen.
Heb je vragen? Stel ze in de reacties.