Is mijn kind de dupe van de angst van school voor slechte statistieken?
Via het Groninger dagblad las ik hetvolgende (kort samengevat):
Kinderen moeten (als ze een gemengd advies krijgen, bijvoorbeeld VMBO-T/Havo) de kans krijgen om zo hoog mogelijk in te stromen in het voortgezet onderwijs. De school moet dan later niet gestraft worden als zo’n kind het dan toch net niet redt op dat niveau.
Bij ons op school kan je die angst voor “straf” al merken. Tijdens de ouderklankbordgroep vertelden ze dat ze voorzichtiger worden om kinderen op het hoogste niveau in te laten stromen. Ze gaven kinderen altijd de kans om in geval van twijfel het hoogste niveau te proberen. Maar sommige kinderen redden dat niet en gaan dan toch weer een niveau lager. Dit wordt opgenomen in de statistieken. En die statistieken worden gepubliceerd en door ouders gebruikt om een school te kiezen. Als je dan het verhaal erachter niet kent, denk je inderdaad “Goh, zoveel kinderen die terugvallen in niveau, dat moet wel een slechte school zijn!”
Toen ik dat hoorde, zakte mijn broek af. Hoe kan het, dat we omwille van de statistieken van een school kinderen niet de kans willen geven om te laten zien wat ze waard zijn? Ik vind dat je altijd naar het kind moet blijven kijken. Denkt hij zelf dat hij het hogere schooltype aankan? Is hij gemotiveerd? Geef hem dan een kans!
Mijn oudste heeft die kans gekregen en (tot nu toe, het blijft een puber ;-)) maakt hij het waar. Ik wil graag dat mijn andere twee kinderen ook die kans krijgen als het gaat spelen. En dat we niet hoeven te praten als brugman om ze daar te krijgen waar ze zelf graag heen willen.
Lees het hele artikel: http://www.groningerkrant.nl/2015/02/onderwijs-kinderen-met-gemengd-schooladvies/.