Drie fouten maken en je bent OUT!

Drie levens om het einddoel te halen!

Eerste obstakel uit de weg geruimd… links om…
naar boven… spingen! MIS!!

Eerste leven verspeeld. Helaas, maar direct komt de herkansing :).

Eerste obstakel uit de weg geruimd…. links om… naar boven… springen! Yess! Nog een sprong… MIS!

Laatste leven: pfff, extra concentratie!

Eerste obstakel uit de weg geruimd… links om.. naar boven… spingen! Yess! Nog een sprong…Gehaald :)… maar je bent er nog lang niet! Weer naar beneden, langs het checkpoint…. weer een sprong, extra hoog deze keer! SH*T! Te ver!

Ja, en nu kap je er natuurlijk definitief mee.
Want als je het in drie keer nog niet kunt, ben je wel een echte loser!

Denkt jouw kind zo?

Waarschijnlijk niet. Hij kan niet wachten tot hij – op welke manier dan ook – weer drie nieuwe levens heeft om het weer te proberen.

Blijkbaar is de motivatie om te oefenen bij computerspelletjes bijna onuitputtelijk, maar dat geldt niet op alle vlakken.

Bijltje erbij neer gooien

Want bij leren lezen of rekenen is fouten maken vaak wel een reden om het bijltje erbij neer te gooien.
3 keer geprobeerd en niet gehaald… dan moet je wel een sukkel zijn en verder proberen is zinloos!

Oke, enigszins overdreven misschien, maar voor veel kinderen is het toch een hele klus om te leren dat ze ook fouten mogen maken… en dat je niks kan leren als je dat niet mag van jezelf.

Ander voorbeeld:

Epke Zonderland is met zijn broers aan het trainen: rekstok in de achtertuin en zwaaien maar. Als jochie deed ie het al. Stel dat hij toen – na zijn 3e (of 10e of 100ste) val van de rekstok gezegd had: Tabé, dit is niks voor mij! Ik kap er mee!

Zou hij dan Olympisch en Wereldkampioen geworden zijn?

Heeft jouw kind moeite met het maken van fouten?
Vindt hij oefenen alleen iets voor sukkels?

Schets dan eens het bovenstaande scenario voor hem – of kies een ander voorbeeld dat hem aanspreekt. Misschien weet je kind ook nog wel een voorbeeld van iets waar hij zelf hard (en met plezier!) voor geoefend heeft.


Misschien kan je voor het oefenen met Taalkanjer ook wel ‘levens’ voorstellen. Of maak er jokers van, of super gummen! Of…..
Zo wordt fouten maken minder beladen. Want waar het om gaat is niet of het goed of fout is, maar vooral om dat je je best gedaan hebt!

En net als bij het spelletje waar dit artikel mee begon: het gaat niet om het halen van het doel, toch? Maar juist om het spel er naartoe.

(Vertaling van de tekst op het plaatje: Leer je kinderen dat moed niet blijkt uit het doen van dingen die je KAN, maar uit het LEREN van dingen waarvan je dacht dat je ze NIET KON)

Succes en veel plezier!