arrow_drop_up arrow_drop_down
26 november 2014 
in Tips

Webinarblues!

Alhoewel het al weer twee weken geleden is dat ik mijn vuurdoop had op “Webinargebied”, wil ik er toch nog graag wat over kwijt.

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik het fijn vond dat er zo’n 40 mensen geïnteresseerd waren.

Ik kan niet genoeg benadrukken dat leren lezen een samenwerkingsproject is tussen kind, school en ouder. Waarbij het kind de hoofdrol speelt en beide andere partijen stimulerende, creatieve, innovatieve en motiverende rollen hebben.

Je hebt een probleem als een kind de motivatie en het plezier in lezen verliest. Ik zeg altijd tegen mijn collega’s: zoek nooit de “schuld” bij het kind, maar leg die altijd bij jezelf. Waarom lukt het jou niet om dit kind aan het lezen te krijgen! Zo’n houding opent perspectieven, want dan ga je op zoek naar mogelijkheden.

Wat ik me van te voren onvoldoende had gerealiseerd bij het houden van een webinar, is dat ik de mensen niet in de ogen kon kijken en de verhalen en commentaar niet kon horen. Ik vond het vooral eenrichting verkeer en miste de wisselwerking. Iets wat ik ook zo belangrijk vind bij het werken met kinderen.

Er kon wel gechat worden tijdens het webinar en konden er vragen/opmerkingen geplaatst worden.

Een van de opmerkingen was, dat het betreffende kind niet graag hardop wil lezen. Dat is ook logisch, want dat is vaak het probleem.

Toch is hardop lezen belangrijk, nog afgezien van het feit dat het je nauwkeuriger leert lezen, leer je om goed op toon te lezen. Dit maakt het aantrekkelijk voor een ander om naar te luisteren, maar nog veel belangrijker, het zorgt voor beter leesbegrip. Bovendien krijgt een kind meer zelfvertrouwen als het lukt en zal hardop lezen in de klas ook niet meer zo’n nachtmerrie zijn!

Het verdient overigens aanbeveling om met name leeszwakke kinderen niet onvoorbereid hardop te laten lezen in een klassikale situatie. Dit kan faalangst in de hand werken.

Weetjes:
Veel onderzoek toont aan dat het effectief is om leerlingen hardop te laten lezen. Het effect van stillezen is veel minder duidelijk aangetoond!

Het is belangrijk dat kinderen tijdens het hardop lezen positieve feedback krijgen.

Leg je kind uit, waarom hardop lezen belangrijk is en spreek met je kind af, om naast het stillezen, elke dag een of meer bladzijden hardop te lezen, waarbij je als ouder vanzelfsprekend ook meedoet en misschien als beloning een extra stuk voorleest.

Tip:
Spreek met je kind af dat jij twee (of drie, of vier 😉 ) keer zo veel bladzijden gaat voorlezen als het aantal bladzijden dat je kind hardop leest.

Vergeet niet om het leuk op toon lezen aandacht te geven. Hierbij geldt ook: goed voorbeeld doet goed volgen!

Reactie plaatsen