Toneellezen, wat een lol
Toneellezen, wat een lol!
9 februari 2015 

Toneellezen, wat een lol!

toneellezen tr
In mijn vorige blog schreef ik onder ander over “Toneellezen”.  Ik weet niet of jullie het al hebben uitgeprobeerd, maar ik zeg: DOEN!   duimen op

Woensdag is mijn “leesdag”.  Dan werk ik met verschillende groepjes kinderen in de leeftijd van 7 tot en met 12 jaar. Meestal kom ik niet toe aan een spelletje, omdat er zoveel te doen is in die korte tijd dat ik ze heb: luisteren of ze de oude tekst beheersen en een nieuwe tekst aanbieden. Soms duiken we het internet op om iets te verduidelijken uit de tekst. Dan is de tijd vaak om en staat de volgende groep al weer te trappelen.

Het eerste groepje van die ochtend kwam binnen met een gezicht van 7 dagen onweer! Ik besloot dit keer geen tijd te besteden aan het waarom van het “oorwurmgezicht”, maar het “Toneellezen” uit de kast te halen. Wat een feest werd het! De een maakte er nog wat mooiers van dan de ander.

Voor we het in de gaten hadden, was de tekst gelezen, de tijd om en stond de volgende groep al in mijn kamer en ja die wilde natuurlijk ook toneellezen. Ongekende talenten kwamen naar boven! Een van de kinderen rolde van het lachen zelfs van zijn kruk! En gelezen dat er werd!

Tot slot kwam mijn groep 8, altijd een inspirerend groepje. Door hen heb ik al zoveel leuke teksten van het internet geplukt, omdat ze met de meest bijzondere onderwerpen aankomen waarover  ze willen lezen. Ik heb al eens in mijn blog geschreven over de cup cakes, die natuurlijk ook werden gebakken!

Nu lezen we een tekst over brugpiepers, want dat zijn ze immers bijna, en wat je allemaal te wachten staat als je eenmaal op  de middelbare school zit. Hele discussies hebben we hierover. Maar goed ook zij wilden “Toneellezen”.

Het stuk wat ze de afgelopen week hadden voorbereid, was toevallig nogal een opsomming van tips bij overhoringen 🙂

imagesP8P0ND8B

Nou, die zijn nog nooit zo leuk geweest, vooral omdat ze zelf nog allerlei manieren bedachten hoe je de tekst nog meer kon lezen: bekakt, met de slappe lach, als een “dombo”, op z’n “Twents”. We hebben gesnikt van het lachen. Alles is meegenomen naar de klas om het spel ook met hun klasgenoten te kunnen spelen. Hun meester kennende, gaat dat zeker gebeuren.

En denk nou niet dat het afbreuk heeft gedaan aan het lezen, in tegendeel iedereen probeerde zo goed mogelijk te presteren. Moe (want vermoeiend was het, met al die opgewonden standjes) maar zeer voldaan ben ik naar huis gegaan!

En nu weet ik wel dat het niet iedere dag een feestje kan zijn en dat er van die dagen zijn dat zowel begeleider als kind denken, geeft mijn portie maar aan fikkie, misschien moet je dat op zo’n dag dan ook maar doen en voor de volgende dag weer eens iets verrassends bedenken.

TaalKanjer heeft wat dat betreft al allerlei voorwerk voor jullie gedaan en ideeën, tips en spelletjes verzameld. Nu gebundeld in het e-book: Joepie, ik lees!

Dit is geen verkooppraatje hoor. Ik geloof er heilig in dat je bij leesproblemen vooral moet werken aan de motivatie, het herwinnen van het plezier in lezen en het bouwen aan het zelfvertrouwen!

Je zal merken hoe verrassender je te werk gaat, hoe mee plezier jij en je kind in het lezen  gaan krijgen!

Reactie plaatsen