Spellingsregels zijn onlogisch!
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 oktober 2016 
in Tips

Spellingsregels zijn onlogisch!

Hoeveel kinderen (en hun ouders) horen we bij deze uitspraak zeggen: “Inderdaad!”

Waarom moet plein met ei en lijn met ij? Waarom mag kijkt niet met ei?
Is er dan niemand die mij dat kan vertellen?

Nee, helaas!
Voor dit probleem is geen logische uitleg te geven.

Op school worden alle woorden in categorieën (ook wel afspraken of spellingregels genoemd) ingedeeld. In sommige methodes zijn dat er 10-tallen! Kinderen moeten deze spellingcategorieën leren, vaak met nummer en al en ze krijgen het maar niet in hun hoofd! Of ze kennen de regel wel, maar passen hem niet toe in de praktijk.

Je laat iemand die kleurenblind is toch ook niet voorwerpen op kleur sorteren?

Voor Taalkanjer is het hanteren van spellingcategorieën voor kinderen die zo worstelen met leren spellen net zoiets als iemand die kleurenblind is dingen laten sorteren op kleur!

Hoe kun je – als je geen idee hebt waar het over gaat – woorden in categorieën plaatsen?
En als je wel weet waar het over gaat, waar heb je dan die categorieën nog voor nodig?
Ik ken geen enkele spellingcategorie, maar toch is mijn spelling heel behoorlijk :).

Wat heb je aan categorie 14b (woorden met een ij) als er achter staat als schrijfregel: ik leer deze woorden uit mijn hoofd.
Of voor ouw/auw/au/ou woorden: Ik leer deze woorden uit mijn hoofd.

Dat is NIET te doen, als je niet weet hoe het in je hoofd werkt! Of eigenlijk: als het bij jou anders werkt dan bij 80% van de andere kinderen in je klas.
Want ja… ZIJ kunnen woorden uit hun hoofd leren. Of eigenlijk: IN hun hoofd voor zich zien.

Spiekbriefjes

Dat is wetenschappelijk bewezen: na een paar keer zien de meeste mensen (en kinderen!) woorden als een plaatje. Ze hebben er een soort spiekbriefje van in hun hoofd: ze weten hoe het woord eruit ziet. En wat ze op school doen met het overschrijven en oefenen is de lijst met spiekbriefjes steeds langer maken.

Maar wat nou als jij in je hoofd die spiekbriefjes niet hebt? Hoe ga je dan onthouden of het trein of trijn moet zijn?

Dat vertellen ze er op school niet bij. Helaas….

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die worstelen met leren lezen en spellen geen spiekbriefjes (visueel woordbeeld) ontwikkelen.

Maar… en dat is veel leuker: ze kunnen het wel leren!

Je kunt het leren!

Als je de lesstof maar op de goede manier aanbiedt.
Zoals Juf Karin dat deed, in haar klas.
Ze staat voor groep 3 waar ze op een speciale manier aan het werk gaat.

Resultaat (ondanks het feit dat ze een paar kinderen uit groep 2 meekreeg met het ‘label’ risicokind).

Op een klas van 22 kinderen:
59% A score
27% B score
13% C score
Geen enkel kind scoorde D of E niveau!

Dus: weg met al die eindeloze ‘categorieën’ waar je niks aan hebt en die alleen maar ballast zijn in je hoofd.

Wat kan je nu al doen?

Wil jij weten wat voor jouw kind de eerste stap is om een stabiel visueel woordbeeld te ontwikkelen? Zodat hij ook kan beginnen met woorden op dezelfde makkelijk manier op te nemen en toe te voegen aan zijn ‘mentale woordenboek’?

Speel dan samen het “Wat je eigenlijk niet mocht weten, maar wat je stiekem toch weet”-kwartet.
Je kunt het hier downloaden:

Met het aanvragen van het kwartet geef je ons toestemming
om je een aantal mails te sturen.
Omdat wij je absoluut niet willen spammen,
kun je je op ieder moment weer afmelden!

Maar onthoud: hoe langer je wacht, hoe groter de achterstand wordt!

O, ja… Een vraag die we dan vaak krijgen:

Moet mijn kind dan alle woorden uit zijn hoofd leren?
Antwoord:
Nee hoor, want gelukkig zijn er ook spellingregels die WEL logisch zijn.
Die ons juist WEL helpen om te verklaren hoe je sommige woorden moet schrijven.

Maar daarvoor is het wel noodzakelijk dat je een andere uitleg geeft dan die op de meeste scholen gebruikelijk is.
Want met die andere uitleg kun je heel veel van de verwarring (letterchaos in het hoofd van je kind) wegnemen!

Dus:

Zie jij regelmatig fouten als in:

de-kiker haagelslag

Neem dan eens contact met ons op.

Ingrid Frank

Door

Ingrid Frank

op 20 October 2016

Ik ben leerkracht in groep 5 van een reguliere basisschool, afkomstig uit het Sbo. Ik ben heel benieuwd wat jullie visie en oplossing is. Ik deel juist vaak woorden in categorieën in omdat ik ervan overtuigd was dat dat houvast geeft aan kinderen die spelling moeilijk vinden. Dit was ook hoe we destijds spelling aanboden op de MLK school.

Margit en Jorien TaalKanjer

Door

Margit en Jorien TaalKanjer

op 20 October 2016

Ons punt is dat een kind dat echt niet weet hoe je een woord moet schrijven, dat woord ook niet in een bepaalde categorie kan indelen. Want je weet pas in welke categorie het hoort als je weet hoe je het schrijft. De categorieën komen dus een beetje als mosterd na de maaltijd. Ze blijken vaak weinig houvast te geven en dan doen kinderen wat ze als eerste geleerd hebben: terugvallen op wat ze horen. En zo schrijven ze dan ook. Wat heel veel kinderen missen is een stabiel innerlijk woordbeeld. Onze oplossing is om ze te helpen om dat te ontwikkelen.

Margret

Door

Margret

op 24 October 2016

Hoi, mijn zoon heeft ook heel veel moeite met spelling. De voorbeelden die staan aangegeven, zou mijn zoon ook zo schrijven. Ik kan alle regels blijven benoemen, maar heb vaak het idee dat hij daarna maar wat gokt. Ik vind het heel lastig. Wat is jullie manier? Groetjes Margret

Margit en Jorien TaalKanjer

Door

Margit en Jorien TaalKanjer

op 24 October 2016

De belangrijkste eerste stap, Margret, is het ontwikkelen van een stabiel visueel woordbeeld. In een korte workshop van een ochtend of een middag leggen we je stap voor stap uit hoe je je kind daarbij kunt helpen. Als je even wil overleggen of dit voor jou iets is, neem dan gerust even contact met ons op via de mail.

Reactie plaatsen