Open lettergreep en dubbelzetter
Open lettergreep en dubbelzetter
14 april 2013 
in Tips

Open lettergreep en dubbelzetter

Open lettergreep …?

Vindt jouw kind woorden als maken, lezen, liter, lopen, huren lastig om te schrijven? Dit noemen we woorden met een open lettergreep: de klinker staat aan het eind van de lettergreep: ma-ken, le-zen, li-ter, lo-pen, hu-ren.

Dubbelzetter …?

Vindt jouw kind woorden als bakker, letter, zitten, moppen, hutten lastig om te schrijven? Dit noemen we woorden met een dubbelzetter: je hoort maar één medeklinker in het midden van het woord, maar je moet er twee schrijven.

Wist je dat de open lettergreep en dubbelzetter de meest hardnekkige spellingproblemen zijn op de basisschool?

Wist je dat je kind dus echt niet de enige is die hier moeite mee heeft?

Wist je dat ze hier op school tot in groep 8 mee bezig zijn? En dat er dan nog een behoorlijk aantal kinderen is dat het nog steeds regelmatig fout doet?

Hoe komt dat eigenlijk?

Wij denken dat het komt doordat kinderen niet het verschil leren tussen klanken en letters. In groep 3 en 4 wordt er een 1-1 relatie gelegd en sommige kinderen wijken hier nooit meer vanaf.

Maar een belangrijkere vraag is: hoe zorg je dat kinderen het wel leren. Onze taal bevat immers zoveel worden die op deze manier zijn opgebouwd, dat het toch wel heel handig is als je dat principe kent.

Het principe van de open lettergreep en dubbelzetter

Op school krijgen kinderen hele ingewikkelde spellingregels om het probleem van de open lettergreep en dubbelzetter aan te pakken. Deze regels zijn zo ingewikkeld, omdat ze alleen gebruikmaken van de klank in een woord.

Jorien heeft de afgelopen jaren een unieke methode ontwikkeld waarmee je niet alleen luistert naar de klank in een woord, maar ook kijkt naar de structuur van het woord.

Daarbij begin je bij de basis: het verschil tussen klanken en letters en het verschil tussen klinkers en medeklinkers.

Met een eenvoudig visueel hulpmiddel leggen we stap voor stap uit hoe de structuur van woorden in elkaar zit. Welke invloed heeft een medeklinker op een klinker? Wat gebeurt er eigenlijk als je meervoud maakt?

 

Omdat een filmpje veel meer zegt dan woorden, heb ik een aantal filmpjes gemaakt waarin bovenstaande stappen worden getoond. Veel plezier.

Door

Maarten Bergmeijer

op 13 January 2015

Op uw site gevonden: "Maar een belangrijkere vraag is: hoe zorg je dat kinderen het wel leren. Onze taal bevat immers zoveel worden die op deze manier zijn opgebouwd, dat het toch wel heel handig is als je dat principe kent."..........

Door

Margit Kiewit

op 13 January 2015

@Maarten: bedankt voor je reactie. Is de informatie in het filmpje beeldend genoeg?

Door

Rieneke

op 22 April 2015

Ik ben benieuwd of jullie de methode Taal in blokjes kennen en wat jullie daar van vinden. Het lijkt op wat je in het filmpje ziet, maar het kleurensysteem van taal in blokjes is uitgebreider.

Door

Margit en Jorien TaalKanjer

op 22 April 2015

Rieneke, wij kennen zeker Taal in Blokjes. TiB gebruikt inderdaad meer kleuren dan wij. Toch hanteren wij duidelijk andere uitgangspunten, zoals het benoemen van de letters met alfabetnamen. Als je er meer over wilt weten mag je gerust contact opnemen. Groetjes, Jorien

Door

Els Rietbergen

op 24 January 2016

graag een reactie bij het verdubbelen van de medeklinker na een korte klank. Jullie geven weer dat je bij bakker maar 1 /k/ hoort en daar ben ik het mee eens. Bij het verdelen in lettergrepen horen jullie plots 2 medeklinkers /k/. Dit is toch in tegenstrijd met jullie gegevens bij aanvang?

Door

Margit Kiewit

op 25 January 2016

Beste Els, We maken een heel duidelijk onderscheid tussen wat je hoort (de klanken) en wat je ziet (de letters). Dus bij het verdelen in lettergrepen horen we geen 2 medeklinkers, maar we schrijven ze wel. De afsluitende medeklinker in de eerste lettergreep (die je niet hoort) moet je schrijven omdat je de 'a' als 'ah' wilt laten klinken.

Reactie plaatsen