Hoe boerenkool ineens lekker wordt...

Hoe boerenkool ineens lekker wordt...

Boerenkool? Echt niet!

Onze oudste was, denk ik, een jaar of 5 en er stond boerenkool op het menu. Nou, no way ging zij die eten.
Zelfs niet met een heleboel appelmoes erover. Toen ik haar – ik had mijn geduld al enigszins verloren – met bord en al in een andere hoek van de kamer gezet had, klonk daar vandaan ineens de beschuldiging: “Dit is geen eten, dit is KOTS!….” Ik heb de strijd opgegeven.

Toevallig was papa die avond laat thuis. Hij at dus na en terwijl hij zijn prakkie in de magnetron opwarmde, zei hij: “Ah, heerlijk… boerenkool!” Normaal eten wij nooit op de bank, maar omdat hij alleen was en de tafel al afgeruimd, installeerde hij zich daar en dochterlief kroop gezellig bij hem. En terwijl hij at, smulde zij met hem mee: om de beurt een hap….

Daar ging de boerenkool…

Soms moet je een trukendoos opentrekken om iets voor elkaar te krijgen wat je kind echt niet wil.
En dat had ik hier niet eens gedaan. Met geen mogelijkheid had ik van te voren kunnen bedenken dat het enthousiasme van papa en de andere setting – gezellig naast hem op de bank – haar over de streep zouden trekken.

Je kent vast zelf ook wel van die situaties :).
Mijn andere dochter bijvoorbeeld, at nooit komkommer. Maar wel Oma’s komkommer…

Als je dus met je kind wil gaan lezen en je kind voelt daar een heftige weerstand tegen, dan helpt een verandering in de setting soms enorm.

Het kan sowieso een goed idee zijn om voor het lezen een andere plek dan de woonkamer te kiezen. Niet alleen omdat ‘verandering van spijs doet eten’ maar om nog een andere belangrijke reden. Omdat lezen zoveel inspanning kost en omdat je kind zijn aandacht daarvoor maximaal moet kunnen focussen, is hij heel gevoelig voor afleiding.

En die afleiding kan overal in zitten:
– De TV staat aan.
– Een broertje of zusje jengelt door de kamer.
– Jij bent tegelijkertijd met iets anders bezig (als jouw focus verschuift, verschuift die van je kind mee).
– Buiten op het plein zijn andere kinderen aan het voetballen.

Ga dus samen op zoek naar een ruimte waarin je lekker kunt lezen. Een speciale stoel of lekker kussen of een knuffel erbij kan ook al wonderen doen. Hoe prikkelvrij je leesplek moet zijn, is afhankelijk van je kind. Het ene kind is nog gevoeliger voor afleiding dan het andere. Maar ga ervan uit dat je kind afgeleid is door geluiden en beweging op de achtergrond waar jij je niet eens bewust van bent.

En alleen al het zitten op een speciale plek, kan helpen om de ‘normale’ negatieve associaties te doorbreken.

Wil je weten hoe wij al 6 jaar op rij met onze Zomerchallenge honderden kinderen over de streep trekken om te gaan lezen?
Met heel veel ‘appelmoes’ zeg maar?

We schreven er een verslag over:

P.S Mijn dochter is nu 32 en boerenkool is een van haar winterfavorieten 🙂

Astrid
Door

Astrid

op 29 Jan 2015

wat een heldere site! Ook de video's vind ik zeer duidelijk. Als gemakkelijk lezer heb ik ook nog nuttige tips gehoord; bedankt! Want met lezen is het als bewegen: als je het met plezier kunt doen, ga je het ook steeds vaker doen en daardoor wordt je vanzelf beter!

Margit en Jorien TaalKanjer
Door

Margit en Jorien TaalKanjer

op 29 Jan 2015

Dank Astrid, voor je enthousiaste reactie! En klopt helemaal wat je zegt....

Jennifer
Door

Jennifer

op 04 Feb 2015

Beste Jorien, wat een leuk verhaal. En zo herkenbaar! Je vroeg om ideeën om het lezen leuk te maken. (Het is eigenlijk een idee van een super juf bij ons op school). "Lezen op je gemakje". De hele klas mocht liggen, zitten waar ze maar wilde (in de klas), en dan; aan het lezen. Super spannend natuurlijk! Maar het belangrijkste; er werd gelezen! Groeten, Jennifer

Margit en Jorien TaalKanjer
Door

Margit en Jorien TaalKanjer

op 05 Feb 2015

Dank Jennifer! Leuk dat het bij jou in de klas ook zo goed werkt. Maak het leuk of spannend en ze vergeten dat ze lezen soms 'moeilijk' of 'stom' vinden.

Reactie plaatsen